آموزش طراحی چهره با مداد سیاه

#1
وسایل مورد نیاز برای طراحی چهره سیاه قلم کدامند؟

برای یادگیری اصول طراحی چهره، قبل از هرکاری باید وسایل و لوازم مورد نیاز برای اینکار را آماده کنید. در اینجا به معرفی چند مورد از مهمترین لوازمی که برای شروع طراحی سیاه قلم نیاز دارید، پرداخته ایم:

 مداد طراحی: اولین و مهمترین ابزار برای شروع یادگیری و آموزش طراحی چهره، مداد طراحی می باشد. مداد B2 یکی از بهترین مداد هایی است که می توانید تهیه کنید. چرا که این مداد از استاندارد بالایی برخوردار بوده و خطوط قوی و بسیار زیبایی را خلق می کند.

 پاک کن خمیری: این نوع پاک کن دقیقاً جنسی شبیه به خمیر بازی بچه ها دارد. خاصیت چسبندگی این پاک کن باعث می شود که وقتی آن را روی سطح کاغذ و یا مقوا بکشید، خطوط و طرح های رسم شده با مداد به راحتی پاک شوند. خاصیت خمیری این پاک کن، از مزایای مهم آن به شمار می رود. چرا که به راحتی می توانید شکل آن را تغییر داده و برای پاک کردن تمام نقاط مانند نقاط خیلی کوچک و یا سطوح گسترده تر استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای پاک کن خمیری این است که مانند پاک کن های معمولی از خود پلیسه بیرون نمی دهد و به همین ترتیب به هیچ عنوان باعث کثیفی کاغذ نقاشی نمی شود.

 پاک کن اتودی: یکی دیگر از ابزاری بسیار پرکاربرد و جالب در طراحی چهره با سیاه قلم، پاک کن اتودی می باشد. این ابزار در طراحی تار مو، بافت های نوری، بازتاب های نوری و... کاربرد بسیار زیادی دارد. مغز این پاک کن به راحتی جدا شده و می توانید بعد از مدتی آن را تعویض کنید.

قلموی سر تخت: این ابزار، بهترین وسیله برای طراحی سیاه قلم می باشد که از آن برای سایه زدن استفاده می شود. قلمو های سرتخت برای سایه زدن قسمت های مختلف در ابعاد و سایزهای گوناگونی در دسترس می باشند.

 کاغذ طراحی: کاغذ طراحی یکی دیگر از مهمترین و در واقع اصلی ترین لوازم التحریر موردنیاز برای طراحی می باشد که با توجه به نوع نقاشی در انواع و ضخامت های گوناگونی در دسترس می باشد

آموزش طراحی چهره
بعد از این که تمام لوازم و وسایل مورد نیاز را آماده کردید، اولین گام برای شروع آموزش طراحی چهره، نحوه یادگیری سایه زدن می باشد. برای یادگیری سایه زدن در ابتدا یک کاغذ طراحی را بر روی تخته شاسی قرار داده و روی یک صندلی بنشینید، سپس آرنج خود را مانند یک تکیه گاه روی میز بگذارید و مداد را به شکل عمومی روی کاغذ قرار داده و مقداری فشار دهید تا از تیزی نوکش کاسته شود. در مرحله بعد، مداد را با زاویه سی درجه و یا کمتر بر روی کاغذ به نحوی نگه دارید که قسمت تخت آن روی کاغذ بچسبد و سپس سایه زدن را آغاز کنید. برای اینکه سایه ها زیبا شوند، آن را با فشار ثبات و یا حرکات رفت و برگشتی ترسیم کنید. دقت کنید که سایه های ترسیم شده با کمرنگ و پررنگ باشد و تا جایی اینکار را تمرین کنید تا بتوانید سایه هایی یکدست و هماهنگ به وجود آورید.

بعد از این که با تمرین و ممارست فراوان نحوه صحیح سایه زدن را یاد گرفتید باید یک طرح چهره را انتخاب کرده و طرح کلی آن را روی کاغذ رسم کرده و مکان دقیق هر کدام از اجزای صورت را روی آن مشخص کنید.

در مرحله بعد نوبت به رسم اجزای صورت می باشد. در ابتدا بینی و دهان و بعد از آن به سراغ چشم و ابرو بروید و رسم موها را در مرحله آخر انجام دهید. بعد از طراحی اجزای صورت، نحوه صحیح سایه زدن به کمکتان می آید و باید در این مرحله با ابزار مخصوص سایه زدن این کار را با دقت و ظرافت بالایی انجام دهید.

بعد از ترسیم تمام سایه ها، با استفاده از ابزار محو کردن حالت طبیعی تری را در چهره طراحی شده ایجاد کنید.

مهمترین و اصلی ترین نکته در نقاشی سیاه قلم، نحوه صحیح و اصولی سایه زدن می باشد، به همین دلیل باید برای آن وقت و حوصله زیادی به خرج دهید تا تصاویر طراحی شده شما حال زیباتر و طبیعی تری داشته باشد.


در ادامه به جزئیات ترسیم برخی از اجزاء صورت می پردازیم :

طراحی چشم
قبل از شروع به طراحی چشم، به تمرین مشاهده بپردازید. چشم های خودتان را در آینه با دقت نگاه کرده و به گوشه های داخلی و خارجی آن، نسبت قسمت سفید رنگ چشم به نسبت سیاه رنگ چشم، نوع قرار گیری پلک ها و نوع حرکت مردمک چشم را بصورت کامل بررسی نمایید.

 حالت ساده چشم شبیه بیضی است که گوشه های آن با هم یکسان نیست. گوشه خارجی زاویه بسته و تا بالای تیرگی مردمک مثلثی را بوجود می آورد. گوشه داخلی، زاویه ای باز به نسبت گوشه خارجی چشم دارد و شکل مثلث کوچکتری را نشان می دهد.مردمک ها هم دایره ای شکل هستند و در حالت عادی قسمتی از آن زیر پلک می ماند که در طراحی به این موضوع توجه داشته باشید که شکل مردمک را بطور کامل نکشید. حجم پلک با حرکت مردمک تغییر می کند پلک های بالا و پایین هم با هم یکسان نیستند و حجم مژه ها نیز با هم تقاوت دارد که باید حواستان به این موارد باشد. 

در زمان طراحی چشم ها باید به نکات زیر توجه کنید :

ابتدا چشم ها را بطور مجزا بررسی و ترسیم کنید. بعد از تسلط مناسب، هر دو چشم را طراحی کنید. در حین طراحی به فاصله چشم ها از هم و هماهنگی مردمک ها نیز دقت کنید.

طرح ها را خیلی پررنگ نکشید. مژه ها را با اغراق ترسیم نکنید و آنها را با اندازه و حجم طبیعی ترسیم کنید. برای کشیدن پلک پایین از خطی نازک و البته کم رنگ استفاده کنید.

برای کشیدن چین و چروک ها و پلک پایین از خط استفاده نکنید و بجای آن از سایه ای کم رنگ استفاده کنید. بعد از کسب مهارت کافی می توانید چشم ها را به همراه ابرو ها ترسیم کنید. دقت کنید که هر چیز را که می بینید ترسیم کنید از اغراق کردن در ترسیم به شدت پرهیز نمایید.

طراحی ابرو
زمانی که در حال طراحی ابروها هستید به نکاتی مانند : زاویه و حالت آن ها، ضخامت، فاصله آن ها از چشم و فاصله آنها از یکدیگر که بسیار حائز اهمیت می باشد.
روش طراحی به این شکل است که در ابتدا باید مسیر و نوع حالت ابرو را کم رنگ بکشید. با قسمت پهنای مداد به اندازه پهنای ابرو سایه بزنید. در جهتی که موهای ابرو قرار دارند با نوک مداد بصورت واضح و حالت دار خطوط را ترسیم کنید. ابروها را کاملا مطابق با مدلی که از روی آن طراحی می کنید بکشید.
توجه داشته باشید که نیازی به کشیدن موهای خیلی ریز ابرو نیست.


ارسال پست

بازگشت به “سایر موراد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان

cron