اصل توجه به مشکلات فرزندان

#1
 
 فرزندان متناسب با دوره رشدی خود با مشکلات مواجه می باشند. که توجه به آن ها و کمک به فرزندان در جهت رفع آن ها است. این مشکلات عبارت اند از: مشکلات مربوط به رشد بدنی مثل خستگی و .... مشکلات خانوادگی مانند محدودیت مسکن، غذای نا کافی و....، مشکلات دینی، مشکلات تحصیلی، مشکلات اوقات فراغت و .... والدین باید مشکلات فرزندان خود را در ذهن داشته باشند و برخورد متناسب با آن بنمایند و از آن جایی که بیشتر مشکلات ناشی از شرایط رشدی است لذا والدین برای این که سطح و عمق مشکلات فرزند کم گردد می توانند نوع مشکلات را برای فرزند قبل از آن که با مشکلات درگیر شوند توضیح دهند و در فرزندان ایجاد آمادگی کنند. در این جا برخی مشکلات دوره نوجوانی مطرح می شود که شامل:
 افت تحصیلی:
 شاید بیشتر از همه مراحل دیگر در این مرحله افت تحصیلی مشاهده می شود. هر چند شدت آن در دانش آموزان مختلف متفاوت است اما به هر حال و با توجه به فراوانی آن در این دوران نیاز به توجه دارد.
 انحرافات جنسی:
 با توجه به ویژگی های بلوغ جنسی در این دوران مشکلاتی از قبیل خود ارضایی می تواند وجود داشته باشد که با کاربرد روش های مناسب پیشگیرانه و رعایت آن ها قابل حل خواهد بود.
 دوستی با جنس مخالف:
  بیشتر شدن هیجانات و عواطف در این دوران از یک طرف و تحولات جنسی از سوی دیگر گرایش به برقراری روابط دوستی با جنس مخالف شیوع فراوانی دارد. ارائه شناخت و آگاهی های لازم به نوجوان در خصوص کنترل عواطف و هیجانات خود و جهت دهی سالم مفید خواهد بود.
 انحرافات اجتماعی:
 با این که در بروز انحرافات اجتماعی عوامل مختلفی دخالت دارند اما شرایط ویژه نوجوانی مانند تمایل به توجه طلبی و استقلال ، عضویت در گروه ها و .... باعث می شود دوره مستعدی برای انحرافات باشد. این انحرافات شامل بزهکاری، فرار از خانه، دزدی و اعتیاد و ... است.
 
دکتر روانشناس کودک خوب


ارسال پست

بازگشت به “روانشناسي”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان

cron