شینیون چیست؟

#1
ریزش مو می تواند یک تجربه تغییر در زندگی باشد، به خصوص برای خانم هایی که با موهای شاداب به عنوان سمبل جوانی و نشاط شناخته می شوند. اگر شما نیز یکی از میلیون ها زن و مرد در دنیا هستید که با ریزش مو و ضعیف شدن موها دست و پنجه نرم می کند، ما در اینجا برای کمک به شما هستیم. ممکن است هنگام شستن و یا شانه زدن موهایتان، متوجه ریزش میزان قابل توجهی از رشته های موی خود شوید که از پوست سر بلند می شوند.
 نگران نشوید، به گفته دکتر دومینیک بورگ، دانشمند ارشد و متخصص آسیب شناسی، از دست دادن روزانه ۱۰۰ تار مو در روز کاملاً طبیعی است. اگر فکر می کنید این تعداد خیلی زیاد است، باید بدانید که حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ مو روی سر خود دارید، بنابراین این تنها یک ۰/۰۰۱ کل موهای شما را تشکیل می دهد. دکتر بورگ می افزاید: بعد از ریزش مو، موهای جدیدی رشد می کنند وجایگزین می شوند.
 بنابراین اگر بخواهیم تعریف ریزش مو را بدانیم باید بگوییم: از دست دادن مو، کاهش تدریجی و یا ناگهانی کیسه‌های ترشحی مو روی پوست سر را توصیف می‌کند، که معمولا به دنبال تغییر در چرخه رشد مو است. برای درک واقعی ریزش مو، ابتدا باید درک کنیم که رشد مو چگونه است. موهای سر ما از نظر رشد کاملاً منحصر به فرد هستند، این کار را در طی یک چرخه طولانی و تکراری به نام چرخه مو انجام می دهد.
چرخه مو چیست؟دکتر برگ می‌گوید: چرخه مو یک الگوی تکراری رشد، استراحت و پاییز است که در طول زندگی شما چندین بار اتفاق می‌افتد و طول عمر مو به شش یا هفت سال طول خواهد انجامید. به گفته وی، هر مو از الگوی زمانی خود پیروی می کند و این چرخه یکنواختی نیست.
 در مرکز چرخه مو و رشد مو فولیکول های مو قرار دارند. فولیکول های مو در واقع اندامهای کوچکی هستند مانند سایر اندامهای بدن شما و مانند سایر اعضای بدن، از قسمتهای مختلفی تشکیل شده اند که کارهای مختلفی انجام می دهند.
 “در نهایت ، فولیکول های مو دستگاه های کوچکی هستند که برای ساخت ساقه های مو از کراتین ساخته شده اند. فولیکول ها برای انجام این کار باید بسیار سخت کار کنند، و انرژی زیادی را در این فرآیند می سوزانند. او می‌گوید : کنترل بدن بر روی این فرآیند پیچیده است و مانند هر چیز پیچیده‌ای، کوچکترین اشتباهی می تواند به راحتی تعادل آن را مختل کند او توضیح می‌دهد: این دلیل اصلی از دست دادن مو و نازک شدن مو است.
 به گفته دکتر بورگ، بیشترین علت ریزش مو ناشی از کوتاه شدن مرحله رشد در طول چرخه مو است. وی خاطرنشان می کند: هنگامی که دوره رشد خیلی کوتاه شود، مو به سرعت از بین می رود و ریزش بیش از حد اتفاق می افتد.
 چرخه رشد کوتاه ممکن است دلیل اصلی ریزش مو باشد، اما چه چیزی چرخه مو را مختل می کند؟ هورمون ها، رژیم غذایی، استرس، ژنتیک، پیری و موهای زائد از دلایل اصلی آن هستند. دکتر بورگ می گوید: دلایل ریزش مو متفاوت و پیچیده است و می تواند ترکیبی از شیوه زندگی و عوامل ژنتیکی باشد. همه اینها موجب اختلال در عملکرد چرخه مو و کوتاه شدن مرحله اول چرخه رشد مومی شود.
برخی از رایج ترین و اصلی ترین دلایل ریزش مو:هورمون
 هورمون ها مولکول های بسیار قدرتمندی هستند که تاثیر عمیقی بر بدن می گذارند. بسیاری از آنها همچنین می توانند بر رشد، سوخت و ساز و چرخه مو تأثیر بگذارند. گاهی ریزش مو به دلیل اختلالات هورمون ها اتفاق می افتد، مثلا با تغییر سطح هورمون در دوران بارداری یا یائسگی. با این حال، ریزش موی هورمونی می تواند با بروز مشکلاتی در هورمون های تیروئید و یا هورمون‌های رشد ایجاد شود.
رژیم غذایبه گفته دکتر بورگ، یک رژیم متعادل برای حفظ موهای سالم بسیار مهم است. با این حال، با رژیم های سخت و محدود، ممکن است ما همه مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای رشد سالم مو را دریافت نکنیم.
 بدن یک ماشین شگفت انگیز است که به طور پیچیده ای تعادل انرژی و تغذیه را حفظ و مدیریت می کند. بدن شما می داند که بر خلاف قلب، ریه ها و مغز شما موهای شما برای حفظ زندگی ضروری نیست.
 هنگامی که بدن شما در معرض استرس قرار دارد و یا مواد مغذی کافی ندارید، این مواد مغذی و انرژی را به اندامهای اساسی و به غیر از مو منتقل می کند. دکتر بورگ توضیح می دهد که وقتی این اتفاق بیفتد، فولیکول های مو به سرعت وارد مرحله استراحت و کند شدن رشد می شوند.
 استرس
 دکتر بورگ می گوید: همراه با رژیم غذایی، استرس بر مدیریت انرژی و مواد مغذی بدن تأثیر می گذارد. وی اضافه می کند: استرس زیاد بدن را در حالتی قرار می دهد که رشد مو یک عملکرد اساسی نیست وعملکرد آن به نفع سایر سیستم های بدن کاهش می یابد.
  
 
تصویر
 ژنتیکریزش موهای شما ممکن است ناشی از ژن های شما باشد. با این حال، دکتر بورگ می گوید ریزش موهای ژنتیکی ایجاد شده کمی پیچیده تر است. درمطالعات اخیر در مردان، ما می دانیم که بیش از ۱۵۰ ژن شامل تنظیم کننده چرخه مو FGF۵ (پروتئین متوقف شده و رشد مو را آغاز می کند.) احتمالا داستان مشابهی نیز در زنان رخ می‌دهد.
 داروها و بیماری
 درست مانند رژیم غذایی، داروها نیز می توانند در رشد موی شما تأثیر داشته باشند. دکتر بورگ می گوید: بعضی از داروها می توانند ریزش مو ایجاد کنند، بسیاری از افراد در هفته ها و ماه ها پس از انجام بیهوشی، بی حسی یا جراحی پزشکی، دچار ریزش مومی شوند. بیماری های طولانی مدت نیز می تواند باعث ریزش مو شود.
روند پیریپیری همچنین می تواند در چرخه مو تأثیر داشته باشد، که می تواند ریزش مو ایجاد کند. دکتر بورگ توضیح می دهد: فولیکول های ما بسیار سخت کار می کنند، سلول های آنها را تقسیم می کنند و کراتین و ملانین هایی را تشکیل می دهند که ساقه مو را تشکیل می دهند.
فولیکول های مو در چرخه رشد، استراحت و سقوط کار می کنند و به دنبال آن بازسازی سلول های بنیادی باقیمانده انجام می شود. از آنجا که این چرخه بارها و بارها در طول زندگی ما تکرار می شود، فولیکول ها کمی خسته می شوند و چرخه مو دچار اختلال می شود. اختلال در چرخه مو اغلب با کوتاه شدن چرخه و کوچک سازی همراه است.
 مدل های مو
 برخی برای داشتن زیبایی ظاهری موهای خود را از طریق رینگر می گذارند. طبق گفته دکتر بورگ، این کار ممکن است عواقبی در پی داشته باشد. مدل های خیلی تنگ می توانند به فولیکول ها و عضله پیلاک صدمه وارد کنند و منجر به آلوپسی کششی (ریزش تدریجی مو) شوند. استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی گرم و خشن نیز می تواند به پوست سر و فولیکول ها آسیب وارد کند و در طولانی مدت سبب ریزش مو شود.
جمع بندی:با توجه به توضیحاتی که داده شد دانستیم که دقیقا ریزش مو چیست و اینکه به چه مقدار از دست دادن مو را ریزش تلقی می کنیم. همچنین به نکاتی که در ریزش مو موثر بود اشاره کردیم. باید بدانید هر یک از موارد گفته شده می تواند به صورت جزئی در ریزش مو نقش داشته باشد و همه این عوامل با یکدیگر می تواند عامل بزرگ ریزش مو شود. با رعایت نکات کلیدی درباره ریزش مو می توانید به سلامت و حفظ موهای خود کمک شایانی نمایید.
لوازم آرایشی
خانه‌ هوشمند
سیستم کنترل تردد
کلید لمسی
آنتن مرکزی
موتورخانه هوشمند
ادکلن
عطر
ریمل
کراتین مو
شامپو
پودر دکلره
ترموستات فن کویل
ترموستات لمسی
رزرو آرایشگر آنلاین
آرایشگر آنلاین
آرایشگاه آنلاین
رزرو آرایشگاه آنلاین


ارسال پست

بازگشت به “ساير موارد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 10 مهمان

cron