جراحی لیفت صورت: مزایا، عوارض، ماندگاری

#1
با افزایش سن، صورت هر فرد بتدریج از حالت شاداب و جوان به ظاهری پیر و مسن تغییر شکل می دهد. اگر بخواهیم بطور خلاصه مهمترین این تغییرات را جزء به جزء بازگو کنیم شامل تغییرات دژاتیو بافتهای صورت بصورت کوچک شدن حجم استخوانی جمجمه ، کم حجم شدن بافتهای نرم از جمله عضلات صورت، از دست رفتن چربی زیر پوستی، و نازک و ضعیف شدن پوست بیمار می باشد واز طرف دیگر، جاذبه زمین در طی سالهای طولانی عمر، باعث افتادگی بافتهای صورت شده و این افتادگی در پوست و بافتهای نرم دیگر از جمله عضلات صورت روی می دهد. افتادگی پوست باعث عمیق شدن چین های پوستی ، تو خالی شدن زیر چشمها و از بین رفتن برجستگی گونه ها و پر حجم شدن قسمت تحتانی صورت، می شود. تغییرات آتروفیک و کوچک شدن بافتهای نرم و چربی صورت علاوه بر اینکه خود باعث تغییر شکل صورت می شوند، خود عامل غیرمستقیم مهمی در  افتادگی بافتهای صورت هستند و همانند لباس گشادی که بر تن یک فرد نحیف می کنیم ، پوست نیز بر روی حجم کمتر عضله و استخوان صورت  بیشتر حالت افتادگی پیدا می کند . به همین دلیل، راههای درمانی افتادگی پوست و عضلات صورت به دو بخش کلی تقسیم می شوند .
 در گروه اول این روشهای درمانی، با ایجاد افزایش حجم در بافتهای نرم بطور غیرمستقیم، حالت لیفت ایجاد می شود. این روشها، بیشتر در سنین میانسالی و در مراحل اولیه افتادگی پوست صورت  کاربرد داشته و شامل  پیوند یا تزریق چربی و استفاده از ژل های موقت حجم دهنده هستند . و گروه دوم در سنین بالاتر و پس از پنجاه سالگی کاربرد داشته و شامل روشهای مختلف جراحی لیفت صورت و لیفت گردن می باشند. در این روشها مستقیما پوست و مجموعه ی عضلات را به بالا و عقب می کشیم (جراحیهای کلاسیک لیفت صورت).  البته در این گروه از بیماران می توان برای رسیدن به نتیجه بهتر، همزمان با جراحی های کلاسیک لیفت از روشهای حجم دهنده، بخصوص پیوند چربی در قسمت میانی صورت نیز استفاده کرد.
چه روشهای غیرجراحی برای لیفت صورت وجود دارند؟شایعترین و مهمترین روش غیرجراحی و محتاطانه، تزریق بوتاکس می باشد که باعث بالا رفتن ابروها و پیشانی و از بین رفتن چین وچروکهای پوستی می شود. تزریق بوتاکس روش شایع و مناسبی است و امروزه در بسیاری از موارد جایگزین جراحی های لیفت پیشانی شده است و با توجه به سودمندی بالا و عوارض نادر  ، بشدت توصیه می شود.
 روش شایع دیگر، تزریق ژل موقت در ناحیه میانی صورت است که در افراد میانسال باعث کشیدگی قسمت میانی صورت به بالا می شود ، البته باید در نظر داشت که نیاز به تکرار این تزریق ها و حجم نسبتا زیاد ژل در هر بار، از نکات بارز منفی استفاده از ژل به این منظور هست. از طرفی ژل های طولانی اثر و یا ژل های دائمی به علت عوارض بالا بهیچ عنوان توصیه نمی شوند.
 روش‌های دیگری نیز که با تاثیر بر پوست، باعث مستحکم شدن وافزایش ضخامت پوست می شود، وجود دارند و توسط همکاران محترم متخصص پوست به کار میروند. با توجه به محدود بودن اثرات، این روش ها معمولا در انتهای سنین جوانی و اوائل میانسالی و در مراحل اولیه افتادگی پوست، کاربرد دارند .
 
من چهل و پنج سال سن دارم و تازگیها متوجه افتادگی صورت شده ام، به نظر شما بهترین روش لیفت صورت دراین سن چیست؟معمولا علائم افتادگی صورت، از سنین چهل سالگی شروع می شود و قبل از پنجاه سالگی این علائم بارزمی شوند و از آنجا که این سنین بخصوص در خانمها همراه با تغییرات فیزیولوژیک دیگرمربوط به افزایش سن نیز می باشد، در این سنین، بیماران زیادی با این شکایات مراجعه می کنند. در این موارد اگر تغییرات بسیار اندک باشد ترجیحا میتوان از روشهای غیر جراحی مثل ژل و لیزر و …. استفاده کرد. بوتاکس نیز  بسیار مفید بوده و علاوه بر لیفت قسمت فوقانی صورت، باعث پیشگیری و درمان چین و چروکهای پیشانی و کناره ی چشمها می شود و از این سنین به بعد توصیه می شود.
  در موارد جدی تر که نیاز به مداخله جراحی وجود دارد  با توجه به اینکه در این سنین معمولا افتادگی قسمت میانی صورت عامل اصلی مسن نشان دادن صورت بوده و افتادگی قسمت تحتانی صورت، هنوز روی نداده است، بهترین روشی که معمولاً من توصیه می کنم جراحی پیوند چربی (تزریق چربی) هست. در این روش پس از گرفتن چربی از بیمار و آماده کردن آن ، چربی را در قسمت های مختلف صورت بخصوص قسمت میانی صورت، در زیر چشم ها و گونه ها تزریق می کنیم و افزایش حجم در گونه ها باعث ایجاد نمای جوانتر صورت شده و از طرفی باعث لیفت (به بالا کشیده شدن) قسمت میانی صورت می شود.
 باید در نظر داشت که جراحی های لیفت صورت کلاسیک معمولا در موارد افتادگی شدیدتر در نیمه ی تحتانی صورت و البته معمولا در سنین بالای پنجاه سالگی کاربرد داشته و انجام این جراحی ها بصورت زودهنگام اثربخش نمی باشد.
 
ماندگاری لیفت صورت چقدر است ؟افزایش سن، پس از جراحیهای جوانسازی نیزهمچنان ادامه خواهد داشت و تغییرات دژنراتیو و آتروفیک صورت، همچنان روی خواهند داد به همین دلیل نتیجه ی کلیه روشهای جوانسازی از نظر مدت زمانی محدود می باشد. در مورد لیفت صورت نتایج معمولا تا حدود ده سال با شما خواهد بود. زمان باقی ماندن این نتایج در جراحی لیفت گردن کمتر است و در لیفت پیشانی، این مدت، کمترین می باشد. به همین دلیل امروزه تزریق بوتاکس در موارد زیادی جایگزین جراحیهای لیفت پیشانی شده است.  باید در نظر داشت در صورتیکه انجام لیفت صورت زودهنگام نباشد و بموقع انجام شود، معمولا فرد پس از ده سال از نظر روانی با شرایط سنی خود هماهنگ بوده و بندرت فردی برای انجام دوباره جراحی لیفت صورت، مراجعه مجدد خواهد داشت.
 


ارسال پست

بازگشت به “تبادل نظر بين كاربران سايت”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 14 مهمان

cron