اگر والدین که الگوهای عملی برای کودکان و نوجوانان هستند، برای نماز اهمیت ویژهای قائل شوند و در این اندیشه پایدار و ثابتقدم بمانند، فرزندان ایشان نیز به سوی نماز گرایش پیدا میکنند
شروع نماز در سنین کودکی سبب میشود که کودک این صفت حسنه را بهصورت عادتی معمول و سازنده در جسم و روان خود، ملکه کند و جزو برنامههای همیشگی زندگی خود، قرار دهد و درنتیجه از همۀ فواید نماز، در بعد سلامت روانی در آینده برخوردار شود. بهعلاوه، با شروع نماز در دوران کودکی، مفاهیمی مثل خدا و مذهب و دستوراتی مثل تعالیم اسلامی، چنان در ذهن پذیرنده و شفاف کودک که هنوز سنگینی و تیرگی گناهان ظرفیتهای فکری و مغزی او را آلوده نکرده است، جای میگیرد که امکان شک و تردید در این زمینه برای او در آینده بسیار کاهش مییابد.
جدای از فراگیری اعمال ظاهری نماز، کودک باید بداند که در ورای این اعمال چه اعتقاد و احساسی نهفته است و چه چیزی موجب میشود که مسلمانان هر روز 5 بار به سوی کعبه حرکاتی را انجام دهند که ممکن است در نظر او بیمعنی جلوه کند. این مقصود را باید با آموزشهای ساده و توضیح مفهوم تشکر و سپاسگزاری و کاربرد آن برای کودکان مشخص کرد (باهنر، 1388: 263).
برخی از افراد نماز کودکان را نوعی سرگرمی میدانند و آن را فاقد ثواب و اجر الهی میشمارند. حال آنکه چنین نیست و قطعاً عبادت در کودکی نیز حسناتی به همراه دارد. خوب است بدانیم که واجبات بزرگسالان و اعمال مستحبی آنان برای کودکان مستحب است و گناهان آنها برای کودکان مکروه است و مباحات برای هر دو مباح به حساب میآید (ایمانی، 1382: 10تا 17).
اگر والدین که الگوهای عملی برای کودکان و نوجوانان هستند، برای نماز اهمیت ویژهای قائل شوند و در این اندیشه پایدار و ثابتقدم بمانند، فرزندان ایشان نیز به سوی نماز گرایش پیدا میکنند و به آن رو میآورند. وقتی کودک از همان آغاز کودکی خویش، بارها و بارها مشاهده کند که پدر و مادر مهربان و دلسوز و محبوب او در خانه، سفر، گردش، میهمانی، کار و در هر وضعیتی به ندای اذان و اقامۀ نماز بیش از هر چیز دیگر اهمیت میدهند و بزرگترین رسالت خود را به هنگام اذان، تحت هر شرایطی نمازخواندن و سخنگفتن با خدا میدانند، بدون تردید، نگرش و روش برداشت آنها از نماز نیز چنین خواهد بود (بافکار، 1386: 56). برای نمازخوانکردن کودکان میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:
1. انگیزش
این روش در مراحل ابتدایی نمازگزاری فرزندان بسیار کارساز است. تشویق، تأیید، پاداش و هدیهدادن، از ابزارهای این روش است که والدین میتوانند در تربیت دینی و جذب فرزندانشان به نماز از آن بهره بگیرند. در مراحل اولیۀ نمازگزاری، وقتی کودک روی زمین دراز میکشد و صورت خود را به سجاده و مُهر میمالد، به جای آنکه پای او را گرفته، حالت او را به صورت سجدۀ بزرگسالان درآوریم، بهتر است همان رفتار کودکانۀ او را تشویق و تأیید کنیم. تشویق، سبب میشود که این رفتار مطلوب بارها و بارها تکرار شود.
2. عبادت جمعی و تأثیر آن در نمازخوانی فرزندان
برای آنکه پدر و مادر از پس نقش الگویی و آموزشی خود بهخوبی برآیند، بهتر است به همراه فرزندان و دیگر اعضای خانواده، فریضۀ نماز را بهصورت دستهجمعی به جا آورند. بدینترتیب، هم امکان سهلانگاری در نماز به کمترین اندازه میرسد و هم فریضۀ دینی به شکل گروهی و منظم انجام میگیرد. همچنین این کار سبب افزایش ارتباط عاطفی و روحیۀ همدلی و همبستگی میان اعضای خانواده میشود.
3. پرهیز از رفتارهای ناخوشایند
والدین برای واداشتن کودکان به نماز نباید رفتارهای ناخوشایند از خود نشان دهند تا کودک از انجام فرایض دینی زده نشود. مانند:
ـ اعمال قدرت و مجبورکردن کودک به نماز؛
ـ گرفتن وقت تفریح کودک مانند: وقت بازی و تماشای فیلم، بهانگیزۀ نمازخواندن آنها؛
ـ مقایسۀ فرزندان خود با سایر کودکان نمازخوان؛
ـ دعوت کودک به نماز در زمانی که به تازگی تنبیه شده است؛
ـ خستهکردن کودک یا نوجوان با برنامههای اضافی و تعقیبات نماز.
4. گفتوگو با فرزندان
اگرچه در تربیت الگویی، والدین باید بیشتر بکوشند بهطورغیرمستقیم با رفتار خویش، فرزندان خود را به نماز و یادگیری آن علاقهمند کنند، گاهی آنها بهسادگی و آسانی حاضر به اصلاح رفتار خویش دربارۀ نماز نیستند. ازاینرو، والدین باید با دلیل و استدلال قوی بتوانند از راه گفتوگو و بحثکردن به شکلی محرمانه، رفتار او را اصلاح کنند (بافکار، 1386: 56).
5. تبشیر و انذار
یکی از روشهای تربیتی پیامبران الهی برای هدایت مردم به سوی ارزشهای الهی، بشارتدادن بوده است؛ یعنی به مردم بشارت میدادهاند که بعد از انجام این تکالیف چه عطایایی نصیب شما میشود. با استفاده از این روش و بشارتدادن فرزندان به عواقب نیکوی اقامۀ نماز، میتوان گامی مهم برای نمازخوانکردن کودکان برداشت.
انذار را به خبردادنی که همراه با ترساندن باشد، معنا کردهاند. مقتضای عدل الهی این است که پیش از وقوع مجازات، آگاهی کافی دربارۀ آن ایجاد شود؛ زیرا کسی حقیقتاً بایدمجازات شود که از روی آگاهی و عمد به کار خلاف دست زند. بر حسب طبیعت انسانی و اقتضای سن، والدین میتوانند فرزند را از عاقبت ترک نماز و سبکشمردن آن انذار کنند و به سوی نماز سوق دهند. به نظر میرسد روش تبشیر و انذار برای کودکانی که معنای آن را درک میکنند، مناسب است و برای کودکان در سنین پایین کارایی ندارد (خلجی، 1384: 48).
6. هماهنگی خانه و مدرسه و جامعه در آموزش مسائل دینی
یكی از عوامل مؤثر در تكوین شخصیت علمی و معنوی و جسمی كودك، ایجاد هماهنگی و همكاری مثبت و سازنده بین خانه و مدرسه و جامعه است. برای رسیدن به اهداف تربیت دینی و ترویج فرهنگ نماز، همكاری همۀ ارگانها و نهادها، بهویژه نهادهای فرهنگی و تربیتی ضرورت دارد. خانه و مدرسه و جامعه در انجامدادن وظایف تربیتی و پرورش مسائل دینی، مكمل یكدیگرند.
لازم است، تلاش دستاندركاران تعلیم و تربیت بر این باشد كه پیوندی واقعی (نه ظاهری و صوری) بین خانه و مدرسه و جامعه ایجاد كنند. با اینگونه پیوند، هم خانه به فضایی اسلامی و آكنده از ارزشهای معنوی تبدیل میشود و هم مدرسه، نقش سازنده و هدایتگری درزمینۀ ارزشهای دینی مییابد. ازاینرو، با هماهنگی و یكسانی فضای حاكم و ارزشهای معنوی و دینی در خانه و مدرسه، بسیاری از تعارضات و مشكلاتی كه ممكن است برای كودكان درنتیجۀ ناهماهنگی بین خانه و مدرسه و جامعه ایجاد شود، برطرف میشود (مطهری، 1379: 21).
منبع: http://www.beytoote.com/baby/tuition/nm ... ldren.html
- مديريت وب سايت
- - نقطه نظرها، پيشنهادات و سوالات در مورد فيروز
- - معاونت تحقیق و توسعه فیروز
- - - پاسخ به سئوالات شما در مورد محصولات فیروز توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه
- بارداری و زایمان
- - پیش از بارداری
- - - مراقبت های پیش از بارداری
- - - مشاوره
- - - بهداشت روان
- - - بهداشت جسمی
- - - تغذیه
- - - آزمایش ، سونوگرافی و ...
- - - اقدام برای بارداری
- - - تشخیص زمان تخمک گذاری
- - - مقدمات بارداری
- - - بهداشت زناشویی
- - بارداری
- - - تشخیص بارداری
- - - مشکلات شایع در بارداری
- - - ویار
- - - سوزش سر دل
- - - یبوست
- - - گرفتگی عضلات
- - - واریس
- - - کمردرد و پشت درد
- - - خستگی
- - - ورم پاها
- - - رشد جنین
- - - جفت ، پرده های جنینی(کیسه آب ) و مایع آمنیوتیک
- - - تغذیه در بارداری
- - - ورزش های دوران بارداری
- - - مصرف دارو طی بارداری
- - - عفونت در بارداری
- - - بهداشت فردی
- - - استحمام
- - - بهداشت دهان و دندان
- - - روابط زناشویی
- - - کار
- - - استراحت
- - - لباس
- - - مسافرت
- - - مصرف دخانیات و...
- - - آمادگی برای مادر شدن
- - - آمادگی برای پدر شدن
- - - آمادگی دیگر فرزندان خانواده
- - - بهداشت روان
- - - آزمایشات دوران بارداری
- - - سونوگرافی در بارداری
- - - علایم خطر در بارداری
- - - کاهش حرکت جنین
- - - خون ریزی یا لکه بینی
- - - استفراغ شدید و مداوم
- - - نشت یا پاره شدن کیسه آب
- - - ضربه به شکم
- - - خرید سیسمونی
- - - دو یا چند قلویی
- - - بيماريهاي داخلي
- - - بارداری ناخواسته
- - - کلاس های دوران بارداری
- - - احکام و آداب شرعی در باردارری
- - زايمان
- - - برنامه ی زایمان
- - - انتخاب نوع زایمان
- - - انتخاب پزشک
- - - انتخاب بیمارستان
- - - اقدامات لازم پیش از رفتن به بیمارستان
- - - علایم شروع زایمان
- - - زایمان طبیعی
- - - زایمان سزارین
- - - زایمان طبیعی
- - - اتاق زایمان
- - - انواع رو شهای کاهش درد زایمان
- - - بی حسی نخاعی – بی حسی اپیدورال
- - - زایمان در آب
- - - اپی زیاتومی (برش پرینه )
- - - زایمان زودرس
- - - سزارین
- - - سزارین با بیهوشی عمومی
- - - سزارین با بی حسی نخاعی یا اپیدورال
- - - خروج جفت و پرده های جنینی
- - - آداب و احکام شرعی زایمان
- - پس از زایمان
- - - تغیرات بدن بعد از زایمان
- - - خون ریزی پس از زایمان
- - - افسردگی پس از زایمان
- - - توان بخشی بعد از زایمان
- - - علایم خطر پس از زایمان
- - - سایر مشکلات پس از زایمان
- - - فعالیت جنسی بعد از زایمان
- - - احکام شرعی دوران نفاس
- - شیردهی
- - - مزایای شیر مادر
- - - مشکلات شیر دهی
- - - نحوه ی شیردهی
- - - تغدیه دوران شیردهی
- - - شیردهی و دارو ها
- - - احکام و آداب شیردهی
- - - آغوز
- - بارداری ناموفق
- - - سقط ( از دست رفتن جنین تا هفته 20 بارداری)
- - - حاملگی پوچ
- - - حاملگی خارج از رحم
- - - مول (بچه خوره)
- - - فوت جنین ( بعد از هفته 20 بارداری )
- - تنظیم خانواده
- - - روش های مورد استفاده برای بانوان
- - - روش های مورد استفاده برای آقایان
- - - روش اورژانس جلوگیری از بارداری
- - - انواع قرص های جلوگیری از باردای
- - - انواع آمپول های جلوگیری از بارداری
- - - انواع IUD (دستگاه)
- - - بستن لوله ها ی رحمی(TL )
- - - امتناع از مقاربت در زمان تخمک گذاری (روش ریتمیک)
- - - سایر روش ها
- - - روش طبیعی
- - - کاندوم
- - - بستن لوله ها ( وازکتومی )
- - - سایر روش ها
- پزشكي
- - رشد و تكامل در كودكان
- - تغذيه با شير مادر و يا شيشه شير
- - تغذيه كودك
- - عيوب مادرزادي و بيماريهاي دوران نوزادي تا كودكي
- - كودك بيمار و مراقبت بهداشتي
- - ساير موارد
- روانشناسي
- - روانشناسي
- - ازدواج
- - فلسفه ازدواج
- - ملاکهای انتخاب همسر
- - مراحل ازدواج
- - سایر موراد
- - خانواده
- - اخلاق و وظایف همسر داری
- - مهارتهای همسرداری
- - روابط دختر و پسر
- - سایر موراد
- - تربیت فرزند
- - مهارتهای فرزند پروری
- - مشکلات رفتاری فرزندان
- - سایر موراد
- - مهارتهای زندگی
- - خودشناسی
- - اعتماد به نفس
- - سایر موراد
- ساير موارد
- - ساير موارد
- تبادل نظر
- - تبادل نظر بين كاربران سايت
چه کسی حاضر است؟
کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان