ملاک‌های مهم در انتخاب همسر

#1
اگرچه ملاک‌های زیادی برای انتخاب همسر وجود دارد، اما معمولاً روانشناسان توصیه می‌کنند قبل از انتخاب همسر در این مورد مشاوره صورت گیرد تا با توجه به شرایط مختلف و خاص، ملاک‌هایی در نظر گرفته شود که شخص بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد. به عبارت دیگر ملاک‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر تغییر کند و نمی‌توان ملاک‌هایی ثابت را برای همه افراد تجویز کرد. با این همه ملاک‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان به عنوان فاکتور‌های مهم، برای همه افراد مد نظر قرار داد و می‌توان با تبعیت از آن‌ها تا حدودی احتمال یک انتخاب موفق را بالا برد. برخی از مهمترین این ملاک‌ها بر اساس توصیه کارشناسان را می‌توان به شرح ذیل ارائه داد.
۱. اهمیت اخلاق و رفتار در انتخاب همسر
اخلاق و رفتار در هر روابطی بسیار مهم است. زمانی که که یک پیوند همیشگی مانند ازدواج مطرح می‌شود این موضوع اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. در واقع اخلاق و رفتار خوب، موثرترین و مهمترین فاکتور دوام و پایداری زندگی زناشویی بشمار می‌رود. به همین جهت می‌بایست این مورد را در هنگام انتخاب همسر بصورت کامل مورد ارزیابی قرار داده و شریک مناسبی را برای زندگی خود برگزینیم.
۲. اهمیت سلامت جسمانی و روانی
سلامت جسمانی و سلامت روانی از مهمترین فاکتور‌های تعیین کننده در ازدواج هستند. البته باید توجه داشته باشید ازدواج کردن حق طبیعی همه است و افراد ناسالم نیز می‌توانند ازدواج کنند. نکته قابل تامل و مورد بحث این است که تناسب نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان ازدواج موفقی داشت. در صورت وجود موانعی مانند عدم وجود سلامت جسمانی و روانی، مراجعه به روانشناس بهترین کار ممکن است که راهکار مناسب و اصولی برای این موضوع ارائه شود.

علائم کم خونی در کودکان زیر دو سال: درمان خانگی و زمان مراجعه به پزشک

چگونه یک آدم باحال باشیم؟ (3 گام ضروری)

علائم استرس در کودکان و ۵ ترفند ساده برای درمان آن

چگونه سازمان یافته، منظم و مرتب باشیم؟ (3 گام ضروری)

روش برخورد با افراد نمک نشناس و خائن (6 نکته موثر)



۳. فاصله سنی مناسب برای ازدواج
فاصله سنی کاملا مشخص و استانداردی نمی‌توان تعیین کرد. بلکه این شخصیت، سطح هوشی، بلوغ و مانند اینهاست که می‌تواند تعیین کننده باشد. مشاور روانشناس قادر است این ارزیابی‌ها را انجام داده و تناسب فاصله سنی افراد را تشخیص دهد.
۴. مطابقت نسبی و یا کلی طرفین برای ازدواج
سطح تحصیلات، وضعیت مادی، تفاوت‌ها و تشابهات فرهنگی از عمده مواردی هستند که در موفق یا عدم موفق بودن ازوداج نقش بسیار ویژه‌ای دارند. اگر تفاوت‌ها بسیار زیاد باشد بهتر است ازدواج صورت نگیرد، اما در صورت پافشاری طرفین می‌توان راهکار‌های مناسبی برای رفع مشکلات که بصورت نزدیک کردن سطح طرفین به یکدیگر است ارائه کرد.
۵. بلوغ فکری و مسئولیت پذیری
یکی از بزرگترین تغییرات در زندگی با ازدواج، بوجود آمدن مسئولیت و تعهد است. این احساس با بلوغ فکری بدست می‌آید که فرد را برای انجام اینکار آماده می‌کند. چنانچه شخصی مسئولیت پذیر نباشد ازدواج کردن برای او زود است. در صورت لزوم، برای حل این مشکل می‌توان راهکار‌های خوبی را جهت خودسازی و بلوغ فکری ارائه کرد.


ارسال پست

بازگشت به “ملاکهای انتخاب همسر”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 19 مهمان

cron