اثرات داروها و پماد برای درمان شقاق، نحوه مصرف و عوارض

#1
بیماری شقاق یا فیشر مقعدی در دسته بیماری‌های نشیمنگاهی قرار دارد. این بیماری یک زخم یا ترک خوردگی در پوشش مقعد است که در ابتدا مخاط کانال مقعد را برش می‌دهد، ولی با پیشرفت بیماری عمق زخم افزایش پیدا کرده و به عضله اسفنکتر مقعدی نیز می رسد. معمولاً علائم شقاق به حدی آزار دهنده است که بیمار خیلی سریع پی به بیماری خود می‌برد. این علائم شامل درد، خونریزی، سوزش و خارش مقعد می‌شود، در ضمن مشاهده زخم طولی در خروجی مقعد نیز از علائم این بیماری است.
استفاده از پماد برای درمان شقاق یک روش سریع برای رفع این بیماری و علائم آزار دهنده آن است. در ادامه به معرفی چند پماد برای درمان شقاق می پردازیم :
پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاقنیتروگلیسیرین (گیلسیرین تری نیترات) از معروف ترین داروهایی است که پزشک برای درمان این بیماری معرفی می‌کند. با استعمال این پماد ماده ای به نام نیتریک اکسید یا NO در بدن آزاد می شود. نیتریک اکسید گردش خون در این موضع را افزایش می‌دهد، در نتیجه از فشار داخلی عضله کاسته شده، بنابراین درد و سوزش مقعد نیز رفع میشود. با تداوم در مصرف می‌توان بیماری را به طور کامل از بین برد.
  • نحوه مصرف نیتروگلیسیرین : دوره مصرف دارو در حدود ۷ هفته تعیین شده است. بیمار می‌تواند با مشورت پزشک هر ۶ ساعت یکبار به صورت موضعی از این دارو استفاده کند.
  • عوارض جانبی نیتروگلیسیرین : عوارض جانبی این دارو شایع نیستند، اما در برخی افراد موجب افت فشار خون و سردرد می شود. همچنین همزمان مصرف آن با داروهای سالسیلات تداخل دارویی ایجاد می‌کند.
پماد ام جی
پماد ام جی تاثیرات گسترده‌ای در رفع سریع علائم بیماری دارد. این دارو با استفاده از عصاره گیاهان تولید شده و دارای خاصیت آنتی باکتریال است. به همین جهت مصرف این دارو در برطرف کردن علائمی مانند درد، خونریزی، خارش، سوزش و نیز التهاب موثر است. این دارو به اشکال محلول و پماد در دسترس است، اما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.
نحوه مصرف ام جی : طول دوره درمان با این دارو ۲ هفته می‌باشد و بیمار می تواند هر ۱۲ ساعت یک مرتبه آن استفاده کند.
  • عوارض جانبی ام جی : این دارو عوارض جانبی خاصی را به دنبال ندارد، تنها در برخی موارد واکنش های حساسیتی ایجاد می کند.
پماد تتراسایکلین برای درمان شقاق زخم فیشر در ناحیه حساس و مملو از آلودگی قرار دارد، بنابراین در معرض عفونت است. اما با استفاده از این پماد برای درمان شقاق می توان این مشکل را رفع نمود.
 این دارو حاوی آنتی بیوتیک‌های باکتریواستاتیک است و با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.
 پماد های داکسی سایکلین، مینوسایکلین و اکسی تتراسایکلین دیگر اعضای خانواده تتراسایکلین هستند. این پماد را تنها به توصیه پزشک تهیه و مصرف نمایید و از مصرف خودسرانه آن خودداری نمایید. این دارو در اشکال کپسول و پماد در دسترس است. اما از نوع پماد برای درمان شقاق استفاده می شود.
  • نحوه مصرف تتراسایکلین : بیمار می‌تواند با مشورت پزشک هر ۱۲ یا ۲۴ ساعت یکبار به صورت موضعی از این دارو استفاده کند.
  • عوارض جانبی تتراسایکلین : عوارض جانبی پماد شایع نیستند اما در برخی افراد پس از مصرف علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، تب و لرز، کهیر و کبودی مشاهده شده است.
هشدار : مصرف این پماد در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است. همچنین این دارو تاثیر مصرف داروهای ضد بارداری را کاهش و تاثیر داروهای ضد انعقاد را افزایش میدهد.
پماد دیلتیازم
 پماد دیلتیازم از انواع داروهای اختصاصی برای درمان فیشر است که تاثیرات فوق العاده ای در درمان این بیماری دارد.
 عملکرد این پماد به گونه ای است که با ممانعت از ورود و خروج کلسیم، فشار خون را کاهش داده و به این ترتیب اسپاسم عضله را رفع خواهد نمود، بنابراین شکاف مقعد به مرور درمان می شود.
  • نحوه مصرف دیلتیازم : دوره مصرف این دارو ۸ هفته می‌باشد. برای این منظور می‌توانید یک بار صبح ها و یکبار شب ها از آن استفاده کنید. مصرف این دارو در دوران نقاهت پس از جراحی شقاق نیز توصیه می‌شود.
  • عوارض جانبی دیلتیازم : از عوارض جانبی این دارو می‌توانیم به سردرد، اختلالات گوارشی، کاهش فشار خون و احساس گرما اشاره کنیم.
پماد رکتولپماد گیاهی رکتول در برطرف کردن سریع علائم بیماری مانند درد و سوزش و نیز برطرف کردن التهاب و خونریزی موثر است. در نهایت با تداوم در مصرف بیماری در طی یک هفته به طور کامل برطرف می‌شود. از این پماد برای درمان بواسیر نیز استفاده می‌شود.
  • نحوه مصرف رکتول : این پماد را می‌توانید تا بهبودی کامل، هر ۱۲ ساعت یک مرتبه بر روی موضع درگیر استعمال نمایید.
  • عوارض جانبی رکتول : این دارو عوارض جانبی خاصی را به همراه ندارد، تنها در برخی موارد تاثیر داروهای لیدوکائین را کاهش می‌دهد.
پماد برای درمان شقاق - دکتر بیژن عابدیان


ارسال پست

بازگشت به “ساير موارد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 11 مهمان

cron