راه‌های تشخیص و درمان میکروب معده چیست؟

#1
باکتری ها موجودات ذره بینی هستند که گاها به دلایل گوناگون وارد بدن شده و باعث ایجاد انواع بیماری ها می شوند. هلیکوباکتر پیلوری یا میکروب معده نوعی باکتری است که وارد معده و روده شده و در دستگاه گوارش زندگی می کند. پس از گذشت مدت زمان طولانی این باکتری ها تکثیر شده و در دیواره معده یا بخش بالایی روده باعث ایجاد زخم و عفونت خواهند شد.
 نکته جالب توجه این است که میکروب معده معمولا در دوران کودکی وارد بدن می‌شود و دستگاه گوارش را آلوده می‌کند. بیش از نصف مردم جهان به این باکتری مبتلا می شوند اما بسیاری از آنها از وجود آن در بدنشان بی خبرند و هیچ علامتی ندارند. میکروب معده از راه های مختلفی مثل غذا یا آب آلوده، تماس با بزاق فرد مبتلا یا اجسام آلوده می تواند وارد بدن شود.
 در واقع عده محدودی به مشکلاتی مثل زخم معده دچار می شوند. علت مشخصی برای اینکه چرا باکتری هلیکوباکتر پیلوری در بدن بعضی از افراد منجر به بروز بیماری هایی مثل زخم معده می شود پیدا نشده، اما احتمال دارد که برخی افراد از بدو تولد مقاومت بیشتری در برابر این باکتری داشته باشند.
نشانه ها و علائم میکروب معده
 در بالا گفته شد علائم میکروب معده در صورتی بروز پیدا می‌کند که منجر به یک بیماری مثل زخم معده شود. زمانی که این نشانه ها نمایان می شود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • احساس درد معده که گاهی شدت می گیرد
  • سوزش معده
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • استفراغ
  • نفخ شکم
نشانه های زخم معده می توانند شدت بگیرند و حتی باعث خونریزی معده و روده شوند که می تواند سلامتی را تهدید کند. اگر با علائمی مثل خون در مدفوع، سرگیجه، رنگ پریدگی، استفراغ خونی و مشکل در تنفس را مواجه شدید، بهتر است بصورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید چون زخم معده تان شدت یافته است.
چگونه می‌توان این باکتری را تشخیص داد؟در زمان مراجعه به پزشک، سوابق بیماری و علائم شما بطور دقیق بررسی شده و در مرحله اول معاینات فیزیکی انجام می شود. دکتر در معاینه بالینی با فشار دادن شکم میزان درد، حساسیت و ورم را بررسی می کند و اگر علائم این عارضه را مشاهده کند، برای بررسی دقیق تر آزمایشات زیر را تجویز می کند:
آزمایش خون برای بررسی کم خونی: کم خونی در نتیجه کاهش گلبول های قرمز در بدن اتفاق می افتد و اگر بر اثر زخم معده دچار خونریزی شده باشید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید.
  • آزمایش مدفوع (خون پنهان در مدفوع): گاها خونریزی به قدری است که فقط با چشم غیر مسلح دیده می شود.
  • آندوسکوپی دستگاه گوارش: در این روش یک لوله مجهز به دوربینی کوچک از داخل دهان به معده و روده کوچک فرستاده می شود تا وجود میکروب معده بررسی شود. همچنین به کمک این لوله می توان از بافت روده و معده نمونه برداری کرد.
  • سی تی اسکن: از این روش برای گرفتن تصاویر واضح از داخل بدن استفاده می شود. 
درمان میکروب معده و پیشگیری از عفونتاگر به دلیل ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری دچار زخم معده شدید، قطعا برای بهبود و از بین بردن میکروب معده نیازمند درمان هستید. این عارضه را می توان با داروهایی که در ادامه گفته می شود هم درمان کرد:
 داروهای کاهش دهنده اسید معده: کاهش اسید معده می تواند شرایط را برای بهبود زخم فراهم کند. داروهایی مثل لانسوپرازول، دکسلانسوپرازول، اسومپرازول، امپرازول، پنتوپرازول و رابپرازول جزء این داروها هستند.
 داروهای آنتی بیوتیک: برای از بین بردن باکتری های معده از آنتی بیوتیک هایی مثل آموکسی سیلین، کلاریترومایسین، تتراساکلین، مترونیدازول و غیره استفاده می شود. 
 داروهای مهار کننده هیستامین: هیستامین ماده ایست که معده را برای تولید اسید تحریک می کند. برای کاهش ترشح این ماده باید از داروهای مهار کننده هیستامین مثل رانیتیدین، سایمتیدین، نیزاتیدین و فاموتیدین استفاده کنید.

منبع


ارسال پست

بازگشت به “ساير موارد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 22 مهمان

cron