تشخیص تخمک گذاری با درجه حرارت بد

#1
با سلام ؛ من بهمن 87 سقط داشتم در هفته 7 كه دكتر مشكل كروموزومي رو تشخيص داد و بعد از آن يه سري آزمايش داد كه انجام دادم كه كلسترول و تري گليسريد پايين داشتم و همينطور آنتي تي پي او بالا كه با داروي لووتيروكسين نرمال شد وقتي مجددا مراجعه كردم گفت آزمايشاتت خوب شده ولي نمودار دماي بدنم رو كه اندازه گيري كردم گفت كه كيفيت تخمك هنوز خوب نيست هر وقت مانند نمونه اي اكه داده شد ميتوني اقدام كني ولي الان سه ماه هست كه اندازه گيري ميكنم ولي هيچ تغيير خاصي نداره پريودهام منظم هست تقريبا 30 الي 33 روزه و مقدار خونريزي معمولي سه روز و دو روز لكه بيني البته بهم گفت كه خوابت كافي نيست و از نمودار دماي بدن متوجه ميشم كه چند دفعه تا صبح از خواب ميپري و خواب عميق نداري و درست ميگفت به علت قرص پردنيزولون كه براي سقط هست اين اتفاق رخ ميده ميخواستم كمي راهنماي ام كنيد آيا مشكل تخمك گذاري دارم ؟؟؟؟


#2
سلام عزیزم
برای ثبت نمودار حرارت پایه ی بدن(BBT) به نکات زیر توجه کنید :
1.بلافاصله بعد از بیدار شدن و قبل از این که از بستر بلند شوید ، اندازه گیری را انجام دهید .بنابر این از قدم زدن ، دوش گرفتن، خوردن و اشامیدن و... قبل از اندازه گیری اجتناب کنید.
2.در ساعت مشخصی این کار را انجام دهید . اگر این زمان 30 دقیقه عقب یا جلو برود ، مشکلی ایجاد نمی کند . به عنوان مثال هر روز می توانید ساعت 7 تا 7:30 صبح این کار را انجام دهید .
3.بایستی قبل از اندازه گیری درجه حرارت 3 تا 4 ساعت خواب یکسره داشته باشید . در صورتی که شب بیداری داشته یا خوابتان به صورتی که گفته شد نباشد ، می تواند نتیجه را تغیر دهد .
4.ازیک ترمومتر استفاده کنید و در طول سیکل ترمومترتان را تغیر ندهید .
5.بیماری و استرس هم می تواند نتیجه را تغیر دهد .
6.درصدی از افراد ، با وجود تخمک گذاری ، افزایش درجه حرارت ندارند. در صورتی که تغیرات درجه حرارت بدن ، تخمک گذاری را اثبات نکند از روش های دیگر برای اثبات تخمک گذاری استفاده می شود .
با توجه به منظم بودن سیکل های قاعدگی ، به نظر می رسد آن چه نمودار حرارت بدن شما را طبق روال پیش نبرده همان اختلال خواب و یا استرس است .
آیا در حال حاضر داروی خاصی استفاده می کنید ؟
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

#3
با سلام ممنون از اينكه پاسخ سوالم رو داديد دكترم وقتي نمودار رو ديد گفت خواب عميق نداري من رو به يه روانپزشك معرفي كرد البته خودم دليل پريدن از خوابم رو قرص پردنيزولون ميدونم چون قبل از مصرف قرص خيلي راحت ميخوابيدم و خوابم هم زياد بود ولي بعد از مصرف اين قرص خيلي تغييرات روي من ايجاد شد از جمله افزايش موي بدن، خواب كم، كاهش ديد، درد معده ، قرصهاي كه الان دارم استفاده ميكنم از جمله، به علت افزايش آنتي تي پي او (لوتيروكسين)، كمي بالا بودن پرولاكتين (بروموكريپتين)، و همچنين (امگا3، فوليك اسيد، ويتامين اي) بعد از مراجعه به دكتر روانپزشك گفت كمي ضريب استرست بالاست قرص (آلپرازولام ، فلوكستين) داد حالا با اين همه داروي كه من ميخورم آيا تخمك گذاري بصورت طبيعي ميتونم داشته باشم يا نه ؟؟؟؟؟ ممنون از اينكه راهنمايي ام ميكنيد.
راستي بهتر هست از دماسنج ديجيتالي استفاده كنيم يا جيوه اي؟؟؟؟

#4
سلام
هیچ کدام از داروهایی که استفاده می کنید مانع تخمک گذاری نیستند .
برومو کریپتین عوارض جانبی دارد که ممکن است برخی از افراد در حین استفاده دچار شوند از جمله بی خوابی ، اضطراب ، تهوع ، سردرد ، کیجی ، افسردگی ، کاهش فشار خون و ....
سحر عزیز ،این که فرد برای کاهش اضطراب ، دارو استفاده کند قطعا بسته به نظر پزشک است اما در خیلی از موارد با تغیر شیوه ی زندگی و تغیر طرز فکر و دوری از عوامل استرس زا می توان بر اضطراب غلبه کرد .
در صورتی که قصد بارداری دارید در مورد ادامه ی مصرف داروها حتما بایستی با پزشکتان مشورت کنید .
درمورد دماسنج دیجیتالی و جیوه ای، من به موردی که مزیت یکی را بر دیگری به لحاظ دقت ، ارجح بداند برخورد نکرده ام . البته کار با دماسنج دیجیتالی راحت تر است فقط زمانی که برای خرید آن اقدام می کنید از فروشنده بخواهید مارکی که امتحان شده است و دقت بالاتری دارد به شما بدهد . اگر از دماسنج جیوه ای استفاده می کنید مطمئن باشید که قبل از زیر زبان گذاشتن، سطح جیوه ی آن زیر 37 است . زمانی که دماسنج جیوه ای را زیر زبانتان می گذارید ، 3 تا 5 دقیقه است . در کتب مرجع و سایت های خارجی توصیه می شود از دماسنج هایی که مخصوص اندازه گیری درجه حرارت بدن برای تشخیص تخمک گذاری است استفاده شود و گفته می شود این دماسنج ها دقت بسیار بالایی دارند . به هر صورت بعید می دانم چنین چیزی در داروخانه های ایران موجود باشد . با این وصف اگر شما اطلاعاتی در این زمینه کسب کردید به ما هم خبر دهید .
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

#5
گل نرگس جان ممنون از اينكه جواب سوالاتم رو داديد.
دكتر زنان خودش من رو به متخصص روانپزشك معرفي كرد گفت چون در بارداري عجله داري و يك بار سقط داشتي كمي استرس داري بايد استرست كم بشه من هم خيلي بي خيال شدم زياد فكر نمي كنم ولي وقتي اطرافم پر از آدمهاي حامله و تازه بچه هاشون بدنيا آمدند نا خودآگاه ميرم تو فكر و گاهي هم از يادم ميره پس دست خودم نيست دكتر روانپزشكم گفت اين يه امر طبيعي هست كه شما نگراني چون توزندگي هر انساني چيزي رو كه نداره باعث خلع اون ميشه و بهش بيشتر فكر ميكنه اين ماه وقت دكتر زنان دارم داروهام رو هم نشونش ميدم راستي امروز چهار روز ميگذره كه دماي بدن من روي 36.3 هست از روز 6 پريود تا 10 به نظر شما طبيعي هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

#6
سحر جان سلام
بعد از تخمک گذاری میزان زیادی پروژسترون ترشح می شود . جالب است بدانید که آن چه باعث تغیرات درجه حرارت بدن یک خانم در طول دوره ی ماهیانه اش می شود ،هورمون پروژسترون است.
اگر درجه حرارت پایه ی بدن را 1/36 تا6/36 درجه سانتی گراد در نظر بگیریم ، ترشح پروژسترون بعد از تخمک گذاری منجر به افزایشی در حدود 0.5 درجه سانتی گراد خواهد شد . این افزایش بایستی حداقل 10 روز طول بکشد که نشان می دهد شرایط هورمونی بدن روال طبیعی را طی کرده است . در اغلب موارد تخمک گذاری یک روز قبل از افزایش درجه حرارت بدن اتفاق خواهد افتاد .در لینک زیر دماسنج مخصوص اندازه گیری دمای بدن در زمان تخمک گذاری که قبلا برایتان گفته بودم را ببینید .
http://www.early-pregnancy-tests.com/bb ... eters.html
امیدوارم توضیحات واضح باشد که اگر نبود ابهامش را بیان کنید تا برایتان روشن کنم .
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

#7
سلام گل نرگس جان


ممنون از راهنمايي شما ، يعني اينكه من تخمك گذاري داشتم پس خيالم راحت باشه در روز 13 دماي بدنم شد 35.9 و فرداش شد 36.5 و همين طور تا سه روز روي 36.5 و امروز 17 پريود شد 36.4 به نظر شما اين عادي هست با توجه به اينكه رنج fsh آزمايشگاه 10 بود براي من 9.8 بود يعني چي ؟؟؟؟ دكتر گفت كمي هورمون مردانه ات بالاست يعني من تخمك گذاري ندارم نگران هستم از اينكه مشكل بزرگي داشته باشم چرا دكتر ميگه تخمكت كيفيت نداره چطور ميشه كه كيفيتش بره بالا تو رو خدا نگرانم كمكم كنيد؟؟؟

#9
سلام سحر عزیزم
نمودار درجه حرارت بدن را باید به صورت کلی تفسیر کرد و از طرفی ترجیحا طی 3 ماه بررسی می شود . اما به نظر می رسد این تغیر درجه حرارت برای شما اتفاق افتاده . یعنی یک افت درجه حرارت (روز 13 ) که بر اثر افزایش هورمون LH است و پس از آن تخمک گذاری اتفاق می افتد و سپس افزایش درجه حرارت بدنتان (36.5) نسبت به روزهای قبل . این افزایش بایستی 10 روز ادامه پیدا کند تا نشان دهنده ی روال طبیعی باشد.
و اما در مورد سئوال دوم :
تخمک یک سلول است . البته یک سلول جنسی . در ابتدای بلوغ ، تخمدان ها حاوی چهار صد هزار تخمک هستند . دور هر یک از تخمک ها لایه ای از سلول ها به نام فولیکول قرار دارد . در هر دوره ی قاعدگی ، چندین فولیکول شروع به رشد می کنند ولی در نهایت فقط یکی از فولیکول ها رشد کافی را داده به بلوغ می رسد و بقیه ی فولیکول ها تحلیل می روند. با بلوغ فولیکول تخمک داخل آن خارج شده و به این ترتیب تخمک گذاری رخ می دهد .
هورمونی که باعث رشد فولیکول ها می شود FSH یا هورمون تحریک کنننده فولیکول نام دارد .
اما این که چه چیزی باعث کیفیت پایین تخمک می شود :
1.به تدریج با بالا رفتن سن کیفیت تخمک های باقیمانده کمتر می شود . به خصوص سن بالای 35 سال .
2.گاهی در خود سلول تخمک مشکلاتی وجود دارد یا تخمک به لحاظ کروموزوم هایش طبیعی نیست . در نتیجه باعث عدم سلامت آن یا کیفیت پایین آن شده و در نتیجه در باروری تأثیر می گذارد.
(يکي از دلايل سقطهاي مکرر در برخي خانمها نيز، پايين بودن کيفيت تخمک است.)
برای تشخیص ، در ساده ترین روش ، روز 3 قاعدگی با یک آزمایش خون ، سطح FSH و استروژن را اندازه گیری می کنند . در صورت بالا بودن FSH ، یکی از احتمالات پایین بودن کیفیت تخمک است و دراین صورت آزمایشات تکمیلی دیگر درخواست می شود .
سطح بالای هورمون های مردانه نیز می تواند سبب عدم تخمک گذاری شود که آن هم با دارو قابل درمان است .
البته آزمایشات در کنار یکدیگر سنجیده شده و سپس تشخیص انجام می شود ولی سطح FSH شما ، بالا نیست که بتوان تشخیص را روی پایین بودن سطح کیفیت تخمک گذاشت .( تشخیص و درمان بر عهده ی پزشک معالج است)
در عین حال امروزه علم طب به قدری در درمان نازایی پیشرفت کرده که تقریبا برای هر مشکلی راهی وجود دارد .
نگرانی های شما می تواند خود به خود تعادل هورمون های بدنتان را به هم زده و عدم تخمک گذاری را موجب شود .
سحر جان ، شما چند سال دارید ؟ چه مدت است است که برای بارداری اقدام کرده اید ؟ ؟
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

#10
سلام گل نرگس جان ؛ من متولد 1360 هستم تقريبا يكسال و نيم بود براي بارداري اقدام كردم كه پارسال با تغيير دكتر متوجه شد كه پرولاكتينم كمي بالاست و آنتي بادي ضد تيروئيدم نيز بالاست با دارو بعد از يك ماه و نيم باردار شدم ولي در هفته 7 به علت مشكل كروموزومي خود به خود سقط شد و رشدش كم بود . يعني در 25 بهمن سقط داشتم بعد از اون با كلي آزمايش فهميدم كه تري گليسريد و كلسترولم پايين هست و ...... (در ابتداي ورود توضيح دادم) ديروز كه دكتر بودم دكترم نمودار درجه حرارت را نگاه كرد و خيلي راضي بود گفت روند نمودار خوب ولي واسه اطمينان كامل يك ماه ديگه هم درجه حرارت رو اندازه بگير و براي ماه بعد روز 3 آزمايش fsh و استراديل نوشته كه براش ببرم ببينه شايد اجازه بارداري بده ، نمي دونم واقعا مشكلم كيفيت تخمك پايين هست آيا اين راه درمان داره يا نه ؟؟؟؟؟؟ ممنون از توضيحاتتون يه كم آرامش گرفتم برام دعا كنيد و منتظر راهنمايي شما هستم ؟؟؟؟؟ به نظر شما من طبيعي باردار ميشم يا اگه بشم احتمال سقط چقدر هست؟؟

#11
سحر جان سلام
همان طور که در پست قبل توضیح دادم ، کیفیت تخمک بر اساس همین آزمایشاتی که داده اید و خواهید داد ، ارزیابی می شود . علی الظاهر ، با توجه به میزان FSH که زیر 10 هست ، مشکل پایین بودن کیفیت تخمک ندارید ، گرچه تشخیص قطعی با پزشک معالج است . در عین حال سن شما هم بالا نیست که مزید بر علت باشد . بنا بر این نگران نباشید . سقط بر اثر علل مختلف پیش می آید و شایع ترین علت سقط در 3 ماهه اول ، مشکلات کروموزومی تخم تشکیل شده است . درصد خاصی برای سقط در یک زن نمی توان تعیین کرد مگر این که مشکل خاصی ، محرز باشد .
بدانید که در زوج هایی که هیچ مشکلی برای باروری ندارند ، احتمال حاملگی در یک دوره قاعدگی ، 20 تا 25 درصد است . بنا بر این انتظار نداشته باشید که در اولین ماه اقدام برای بارداری ، باردار شوید . اما با توکل بر خدا امیدوارم ، به راحتی ، صاحب فرزندی سالم و صالح شوید .
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

Re: تشخیص تخمک گذاری با درجه حرارت بدن

#12
با سلام
سوال اینه ک من تخمدان پلی کیستیک دارم پریودم نمیشم مگر با دارو پرژسترون ۲۰بهمن اولین روز پریودی رفتم دکتر برا اقدام تمام آزمایشات تست پاپ اسمیرم دادم مشکلی نداشت از ۳قاعدگی روزی ۳عدد لتروزول ۳عدد بتامتازون ب مدت ۵ شب استفاده کردم از ۸ قاعدگی روزی دوعدد امپول هاچ سی جی ب مدت چهار روز استفاده کردمجمعهنزدیکی داشتم فردا روز ۱۴ قاعدگی سونو وازینال دادم ک دکتر گفت درهر دو تخمدان فلیکول ۱۴و۱۵ متعدد وجود داره دیگه دارو نداد خواستم ببینم زمان تخمک گذاری چ روزی میشه کی باید نزدیکی داشت

Re: تشخیص تخمک گذاری با درجه حرارت بدن

#13
شنبه ک سونو دادم یکشنبه دوشنبه مقاربت نداشتم ب دلیل اینکه روزها خوبی طبق تقویم نبود خواستم ببینم از زمان تخمک گذاریم گذشته یا ته کیت تخمگذاری هم دادم دوشنبه وسه شنبه مثبت بود ولی پرنگ مثل خط کنترل نبود خواستم ببینم از وقت تخمک گذاری گذشته یا نه میشه با توجه ب فلیکولهای متعدد بیشتر از یکی آزاد بشه یا نه ممنون میشم جوابم بدین

Re: تشخیص تخمک گذاری با درجه حرارت بدن

#14
سلام دوست عزیز
معمولا فولیکول روزی ۱-۲میلیمتر رشد میکند و زمانیکه سایز آن به ۱۸-۲۰میلیمتر برسد تخمک‌گذاری صورت میگیرد.ضمنا در کیتهای تخمک گذاری خط پایین (خط تست)باید پررنگتر از خط کنترل باشد یا همرنگ خط کنترل باشد تا نتیجه مثبت شود با توجه به این نکته ها احتمالا هنوز تخمک گذاری صورت نگرفته شما یک شب در میان نزدیکی داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید
كارشناس مامايي فيروز
ارسال پست

بازگشت به “تشخیص زمان تخمک گذاری”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 16 مهمان

cron