Re: تفسیر سونوگرافی

#256
سلام دوست عزیز
اکثر موارد جفتهای سرراهی بدون علامت که در مراحل اولیه حاملگی تشخیص داده میشوند با مهاجرت جفت اصلاح میگردد.شما باید از فعالیت های شدید پرهیز نمایید ولیکن لزومی ندارد فعالیتهای عادی روزانه را محدود نمایید


كارشناس مامايي فيروز

Re: تفسیر سونوگرافی

#257
سلام وقتتون بخير
هفته ٥ بارداري هستم سونوم گفته هماتوم سايكرويونيك ٥٠ درصد
ولي اصلا خونريزي ندارم دكتر شياف پروژسترون صبح و شب و قرص آ اس آ داده
اين كه شاغلم ولي شغلم نشسته اس و اينكه منزلمون ٥٠ تا پله دارم مجبورم روزي حداقل يكبار برم پايين و بيام بالا
آيا جذب ميشه؟
خييييلي نگرانم 😞

Re: تفسیر سونوگرافی

#258
با سلام و خسته نباشید.
من روز ۱۴سیکل سونو دادم و در هر تخمدان حدود ۷ فولیکول داشتم با اندازه های نرمال و کوچیکتر از نرمال .
روز ۱۵ سیکل تو دوتا آمپول برای ازاد شدن تخمک زدم .
اینم بگم این ماه به دستور دکترم ۱۵ عدد کلومیفن طی ۵ روز مصرف کردم.
روز ۱۸ سیکل با درد شدید و غیرقابل تحمل شکم روبرو شد و رفتم سونو مجدد که متاسفانه معلوم شد فولیکول ها تبدیل به کیست شدن و از اندازه ۴۳ میلیمتر تا ۳۰ میلیمتر در هر تخمدانم وجود داره و در هر تخمدان حدود ۶ الی ۷ عدد کیست وجود داره.
رفتم به دکترم مراجعه کردم و گفت دوفاستون رو روز ۱۹ سیکل بخور . ولی زیر بار نرفت که کلومیفن رو زیاد برام تجویز کرده که فولیکولها تبدیل به کیست شده.
سوالم اینه که آیا نیازی هست به دکتر دیگه مراجعه کنم برای برطرف شدن کیستها یا نه؟ و اینکه آیا این کیستها بزرگتر نمیشن؟ اخه دکترم گفت اینا بخاطر تحریک تخمدانهات بوجود اومده و خودبخود برطرف میشه ولی من دیگه اعتمادی به ایشون ندارم . در ضمن سه روزه پریود شدم و خونریزیم هم کمه . مثل سابق نیست . خواستم نظرشمارو بپرسم. ممنون میشم جواب بدین .

Re: تفسیر سونوگرافی

#259
باسلام و احترام
من 39 سال دارم و هشت ماه ازدواج کردم و در حال اقدام.... اما متاسفانه هنوز باردار نشدم.... در اوایل ازدواج رحمم کاملا سالم بود و با فولیکول خوب در روز چهارم سیکل قاعدگی ام (فولیکول 14(مدت پریودی ام سه روزه اس).. و ماه اول که باردار نشدم بخاطر سنم به دکتر مراجعه کردم و دکتر بیشتر از خودم بخاطر سنم ترساندتم و از ماه دوم یکدوره کلومفین و ماه بعد لتروزول بدون آمیول.... که رحمم بخاطر استفاده این داروها سه تا میوم بوجود آمد.... درمانده تر از درمانده ام .... من با قاعدگی منظم و تخمک گذاری خوب در 6 تا سونوگرافی که رفتم بدون قرص در روز 10 سیگل فولیکول 19 ـ 20 ـ 21 و در هر قاعدگی یک فولیکول...... و با قرص دو تا سه فولیکول در سایز های 18ـ 20 ـ 22 ـ 19 ـ و عکس رنگی ام از رحمم گرفتم که هر دو لوله ام باز بودند و شوهرم آزمایش اسپرم هم داده و سالم بودند..... و در این ماه هم گذشته برام مجددا قرص لنروزول 10 تا و آمپول اچ سی جی و قرص کابرگولکس0/5 نوشت که قرص کابرگولکس را یک شب در میان نصفی و لتروزول از روز 3 قاعدگی 2 تا ....و آمپول هم روز 14 ...... روز سونوی روز 10 قاعدگی 4 فولیکول 12 و 7 در تخم دان چپ و 2 و 3 در تخم دان راست .... باورکردنی نبود پیش یک دکتر دیگه رفتم گفت بخاطر قر کابرگولکس فولیکول هات رشد نکردند و من اصلا پرولاکتینم بالا نبوده... و دیگه استفاده نکردم و در سونوی روز 13 قاعدگی فولیکول 22 و 17 در چپ و تخم دان راستم اشاره ای نکرد.... فقط به مدت 4 روز ... وآمپولم زدم... و یک هفته بعد از آمپول ترشحاتی تخم مرغی ... سفید و بی رنگ و بدون بو برام شروع شد و یبوست ...حالت تهوع و درد استخوان پا و حرارت بالا و از چهارشنبه گذشته درد خفیف نوک سینه و سنگینی بیش از حد سینه ها .... و دیروز که روز32 سیکل ام بود آزمایش دادم منفی بود... امروز دچار لکه بینی شدم و درد سینه و سنگینی سینه ها کاهش پیدا کردند (من همیشه قاعدگی ام 26 روزه بوده)
چهارتا سوال از محضرتان دارم 1. چه مشکلی وجود داره که من باردار نمیشم و دلیل سه روزی که من درد نوک سینه و سنگینی بیش از حد سینه ها را داشتم چی می تواند باشد
2. چه عاملی باعث میشه که رحم نتواند لانه گزینی را به نحو احسن انجام دهد
3. علامت اختصاری پزشکی برای آزمایش هورمون استروژن و پروژسترون چیه.... و آیا جداگانه میشود این آزمایش ها را گرفت (همه آزمایش ها هورمونی را گرفتم تقریبا نرمال بودند)
4.شایع ترین علائم استروژن و پروزسترون بالا و پایین چیست

Re: تفسیر سونوگرافی

#260
سلام دوست عزیز
ناباروري را اين طور تعريف كرده اند: ناتواني يك زوج در باردار شدن پس از يك سال رابطه جنسي بدون جلوگيري از بارداري.
ناباروري در ده تا پانزده درصد از زوج ها ديده مي شود. علل ناباروري مي تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد. حدود 40% از مشكلات ناباروري مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج ها نيز عامل ناباروري مشخص نيست. به عبارت ديگر در اين زوج ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمايش هاي موجود مشكلي ندارند ولي به علل نامشخصي بچه دار نمي شوند.
طي دو دهه اخير گام هاي بلندي در رابطه با تشخيص و درمان ناباروري برداشته شده است و حدود 65 درصد از زوج هاي نابارور با استفاده از روش هاي موجود صاحب فرزند شده اند.

علل ناباروري در زنان
1) اختلال در تخمك گذاري
اختلال در تخمك گذاري، علت عمده ناباروري در زنان است. به طوري كه 39% علل ناباروري زنان مربوط به اين مسئله است . بدون عمل تخمك گذاري لقاح انجام نمي شود و بنابراين زن باردار نمي شود . بعضي از زن ها ممكن است تخمك گذاري نكنند و يا به طور نامنظم و كم تخمك گذاري كنند و بنابراين ممكن است يا عادت ماهيانه نداشته باشند و يا عادت ماهيانه آنها كم و نامنظم باشد و حتي بعضي خانم ها با آنكه داراي عادت ماهيانه منظم هستند، داراي اختلال در تخمك گذاري هستند.

2) اختلال در لوله هاي رحمي
در بعضي زنان، لوله هاي رحمي به طور كامل و يا ناقص بسته است. در نتيجه اسپرم به تخمك نمي رسد. بسته بودن لوله هاي رحمي مي تواند به دليل عفونت، آندومتريوز و يا چسبندگي هايي پس ازعمل جراحي باشد. همچنين ممكن است اين لوله ها پس از يك حاملگي خارج رحمي بسته شوند. در كشورهاي در حال توسعه نسبت به كشورهاي توسه يافته به علت شيوع بيماري هاي عفوني دستگاه توليدمثلي، ميزان اختلال در لوله هاي رحمي بيشتر است. به طور كلي 30% علل ناباروري زن ها مربوط به اختلال در لوله هاي رحمي است .

3) آندومتريوز
آندومتريوز، حالتي است كه در آن سنگفرش رحم (آندومتر)‌ رشد می کند و از رحم هم فراتر مي رود و لوله هاي رحمي را نيز مي پوشاند و حتي آنها را مي بندد و در عمل تخمك گذاري اختلال به وجودمي آورد. آندومتريوز علت 13% موارد ناباروري است و حدود 70% زنان داراي آندومتريوز، نابارور هستند.

4)‌اختلال درگردن رحم يا رحم
ناهنجاري هاي گردن رحم مي تواند سبب ناباروري شود كه از آن جمله مي توان به مشكلات مربوط به ساختمان بدن، عفونت هاي گردن و رحم و يا كيفيت نامناسب ترشحات رحم اشاره كرد. از طرفي تومورهاي بدخيم رحم و يا بعضي جاي زخم هاي موجود در ديواره رحم مسبب ناباروري است.

5)‌ مشكلات دستگاه ايمني بدن
مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن و عوامل ايمونولوژيك نقش مهمي در ايجاد ناباروري دارند. تشخيص و درمان اينگونه بيماران مشكل است. در بعضي خانم ها،‌ عليه اسپرم مرد ماده اي بنام آنتي بادي ترشح مي شود كه اسپرم ها را از بين مي برد و يا آنها را غيرفعال مي كند و يا حتي سبب سقط خود به خود در بعضي از آبستني ها مي شود.

علل ناباروري در مردان
1)اختلالات مربوط به اسپرم
به طور طبيعي، در بيضه مرد اسپرم توليد مي شود و به هنگام انزال از وي خارج مي شود. اگر در موارد زير اختلالي باشد، شانس لقاح كم شده و مرد نابارور محسوب مي شود.
‌تعداد كم اسپرم
عدم بلوغ اسپرم
شكل غيرطبيعي اسپرم
عدم توانايي حركت مناسب اسپرم
عواملي كه بر تعداد، شكل،‌ بلوغ و حركت اسپرم تأثير منفي دارند عبارتند از:
بيماري هاي عفوني: بيماري هاي عفوني با شرايط التهابي نظير بيماري اوريون سبب عفونت مجاري تناسلي يا التهاب و از بين رفتن بيضه ها در مرد مي شوند. حدود 25% مرداني كه بعد از بلوغ دچار اوريون مي شوند نابارور مي شوند.
‌اختلالات هورموني
اختلالات هورموني سبب حدود 5-2% مشكلات ناباروري در مردان مي شود. توليد نامناسب هورمون هاي FSH و LH بر توليد هورمون مردانگي يا تستوسترون و توليد اسپرم تأثير دارند.
مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن
در بدن بعضي مردان عليه اسپرم خودشان ماده اي به نام آنتي بادي توليد مي شود كه سبب كاهش حركت اسپرم يا به هم چسبيدن آنها مي شود.

2)‌ ناهنجاري هاي مربوط به ساختمان بدن
بعضي عوامل نظير بسته بودن لوله هاي خروج اسپرم (دفران، اپيديديم)‌ سبب ناباروري در مردان مي شود . بسته شدن لوله هاي خروج اسپرم مي تواند به علل مادرزادي، نقص ژنتيكي، عفونت ها يا التهاب هاي دستگاه ادراري – تناسلي باشد. البته جاي جراحي هاي قبلي نيز مي تواند اين لوله ها را ببندند.
از جمله عوامل ديگر ناباروري در مردان واريكوسل است. در اين حالت رگهاي درون كيسه بيضه متسع مي شود و كيفيت اسپرم كاهش مي يابد.
3)‌ عوامل ديگر
عوامل ديگري نظير ناتواني جنسي و يا انزال زودرس نيز مي تواند عامل ناباروري در مردان باشد.

‌علل ناباروری ژنتیکی
علل ناباروری اعم از مشکلات هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) همگی می تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. برای مثال استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می انجامد همگی هر چند کوچک می توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژنهای خاص در انسان و مدل های آزمایشگاهی تا حدودی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را آشکار ساخته اند.
بعضی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند، در حالی که بعضی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند. برای مثال جابجایی های کروموزومی می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم های جنسی به صورت XXY در می آید تنها مختص مردان است و سندروم ترنر که در آن بیمار فقط دارای کروموزوم جنسی X است تنها مختص زنان است.

عوامل ناشناخته
گاه ممكن است پس از يك معاينه دقيق پزشكي، زن و شوهر كاملا‌ سالم تشخيص داده شوند ولي به علل ناشناخته بارور نشوند. اگرچه معمولا بعد از دو سال تعداد زيادي از اين زوج ها بچه دار مي شوند، اما تعدادي از آنها حتي بعد از گذشت سه سال بدون استفاده از روش هاي پيشگيري بچه دار نمي شوند، در اين صورت بايد تحت درمان قرار بگيرند.
اینها تقریبا تمامی عواملی هستند که باعث ناباروری در یک زوج میشوند تا زمانیکه شرح حال کامل معاینات و آزمایشات دقیقی از شما انجام نشود علت ناباروری مشخص نخواهد بود.درد سینه احتمالا مربوط به تغییرات هورمونی در شما بوده و progestron -Estrogen بهتر است توسط پزشک ودر روز دوم پریود انجام شود
كارشناس مامايي فيروز

Re: تفسیر سونوگرافی

#261
با سلام
روز 32 سیکل آزمایش بارداری دادم و منفی بود و درهمین روز تمامی عوارض درد سینه و یبوست حالت تهوع و.... فروکش کرد و لکه بینی به اندازه یک قطره در هر دسشویی نمایان می شود فقط موقعی که دستمال می کشم تا خودم را خشک کنم یک فرمزی خفیف دیده می شود .... ولی پریود نیستم .... الان سه روزه .... نه باردارم و نه پریود .... نمی دانم چکار کنم و شنبه هم وقت گرفتم برم یزد.... اگه پریود نشم باید چکار کنم لطفا راهنمایی ام نمایید

Re: تفسیر سونوگرافی

#263
سلام khaterehعزیز
ببخشید سوال شما را ندیده بودم
کلومیفن دارویی است که در فرم ۵۰میلی گرم وجود دارد ماکزیمم دوز مصرفی دارو ۲۵۰میلیگرم در روز میباشد پس با این حال نمیتوان گفت درمانگرتان دارو را بیش از حد تجویز کرده .متاسفانه یکی از عوارض این دارو تحریک بیش از حد تخمدان میباشد. که البته عارضه ای برگشت پذیر است و شما در سیکل بعدی نباید مجددا از کلومیفن استفاده نمایید تا کیستهای بوجود آمده از بین بروند
كارشناس مامايي فيروز

فیزیوتراپی در منزل

#265
 
سلام
من از وقتی که ازدواج کردم مشکلات زیادی تو زندگیم شروع شد بعضی وقتا آنقدر داخل خانه کار میکردم حوصله بلند شدن و راه رفتن تو خونه رو نداشتم چون شوهرم شبا ساعتای 9 میرسید خونه من اکثرا خواب بودم این تایم تا جایی ک به مشکلات زیادی برخورد کردمو ب جایی رسید که میخواستیم جدا شیم ولی توی اینترنت با گروهی آشنا شدم که کار فیزیوتراپی در منزل را انجام میدادن با خودم گفتم بزار امتحان کنم تا بتونم وقت بیشتری رو برای شوهرم داشته باشم اون شرکت کارطب سوزنی در منزل هم انجام میدادن بعد از حدود یه هفته و پول خرج کردن ب نتیجه رسیدم وحال دلمون خوبه نظر شما چیه شمام ب این مشکلات خوردین؟چه جوری حلش کردین؟حل مفید بودن دارین تو زندگیتون؟   
 

Re: تفسیر سونوگرافی

#266
سلام میشه این سونو رو برام من تفسیر کنین
رحم به ابعاد ۳۴×۶۴ میلیمتر بوده و میومتر دارای اکوژنیسیبه هموژن میباشد
اندومتر منظم و ۷ م م است
Contour و محور رحم نرمال است
تخمدانها حجیم هستند (راست ۸/۵ سی سی چپ ۱۱/۵ سی سی) و حاوی فولیکولهای متعدد کوچکتر از ۷ م م و مطرح کننده سونوگرافی pco می باشد
یک فولیکول ۱۳ م م در تخمدان چپ دیده شد

Re: تفسیر سونوگرافی

#267
سلام دوست عزیز
سونوگرافی رحم نرمال است ولی متاسفانه تخمدانها حاوی کیستهای ریزی هستند که باعث شده تخمدانها کمی بزرگتر از اندازه نرمال شوند که این مساله میتواند باعث پریودهای نامنظم ،برخی از علائم مردانه مثل پرمویی اکنه و در برخی موارد نازایی شود
كارشناس مامايي فيروز

Re: تفسیر سونوگرافی

#268
با سلام
من آخرین پریودیم 10آبان بوده و از شب 4 قرص لتروزول و 14 قاعدگی آمپول هاش سی جی زدم .... و دوره قاعدگی  ام 28 روزه است و تا الان که 38 قاعدگی ام است پریود نشدم فقط به مدت 3 روز لکه بینی آنهم خیلی کم هر روز یک لکه خیلی کم...در روز 31 تا 33 قاعدگی شدم ... و بعضی مواقع که گرمی میخورم و یا پیاده روی میکنم می بینم آنهم یک قطره..... و روز 31 پریودی ام آز دادممنفی و همچنین 37 بازم منفی....روز 31 بتا 0 و روز 37 بتا 3 نمی دونم چکار کنم امروز عصرم سونو دارم ...من تا بحال سابقه تاخیر نداشتم
ارسال پست

بازگشت به “آزمایش ، سونوگرافی و ...”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 24 مهمان

cron