هزینه واکسن گارداسیل یا hpv و عوارض احتمالی آن

#1
واکسن گارداسیل نوع پرکاربردی از واکسن های hpv است که میتواند از ابتلا به نوع خاصی از ویروس های این عفونت جلوگیری نماید. ویروس hpv ویروسی به شدت مسری است که از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود. مهمترین  روش برای انتقال این ویروس رابطه جنسی است، از همین روی این بیماری در دسته بیماری های مقاربتی قرار می گیرد. این ویروس عامل زگیل های تناسلی و انواع سرطان است. اما خوشبختانه امروز نوع خطرناک این ویروس با استفاده از واکسن hpv  قابل پیشگیری است. در ادامه به تشریح بیشتر این واکسن می پردازیم.
چه کسانی باید واکسن hpv یا گارداسیل تزریق کنند؟واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به ۴ نوع ویروس خطرناک hpv تولید شده است. این واکسن می تواند از ویروس های نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ که عامل اکثر زگیل های تناسلی و سرطان های کشنده است، جلوگیری نماید. این واکسن می تواند با پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv یا ویروس پاپیلومای انسانی از ابتلا به بیماری های خطرناکی نظیر زگیل تناسلی، زگیل مقعدی، سرطان دهانه رحم، سرطان آلت، سرطان مقعد و …. پیشگیری نماید. از آنجایی که این ویروس شیوع بسیار گسترده ای در جوامع امروزی پیدا کرده و سرعت انتقال بالایی دارد. تزریق آن به همه افراد جامعه توصیه می شود. بهترین سن برای تزریق این واکسن قبل از شروع رابطه جنسی و قرار گرفتن در معرض این ویروس است. از آنجایی که این ویروس هم در مردان و هم در زنان قابل انتقال است هر دو جنس می بایست این واکسن را دریافت نمایند. سن تزریق این واکسن برای دختران و پسران مابین سن ۹ تا ۲۶ سالگی است، البته امکان دریافت این واکسن برای زنان تا سن ۴۵ سال نیز وجود دارد. اما با افزایش سن و یا قرار گرفتن در معرض ویروس ، تاثیر واکسن گارداسیل از بین رفته و یا کاهش می یابد.
مراحل تزریق واکسن hpv یا گارداسیلتزریق واکسن hpv باید در طی ۳ مرحله انجام شود، تا تاثیر گذاری لازم را داشته باشد. تزریق در طی ۶ ماه صورت گرفته و هر بار ۰٫۵ میلی لیتر از این واکسن تزریق می شود. مراحل تزریق این واکسن شامل تزریق در ماه ۰، ماه ۲ و ماه ۶ است. یعنی بعد از تزریق اول، دو ماه و بعد از تزریق دوم ، چهار ماه زمان لازم است. ۳ ماه بعد از اولین تزریق بدن در برابر ویروس مقاوم می شود.
تاثیر این واکسن برای افراد مبتلا به hpvتزریق واکسن گارداسیل در افرادی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند نمی تواند تاثیر درمانی داشته باشد ولی همچنان تزریق این واکسن توصیه می شود. زیرا که، از فرد در برابر ابتلا به نوع دیگر این ویروس محافظت می نماید. یعنی واکسن گارداسیل تنها در برابر نوعی از ویروس hpv که تا قبل از تزریق واکسن به آن مبتلا نبوده اید، مقاومت ایجاد می کند.
عوارض واکسن گارداسیل چیست؟تحقیقات به عمل نشان داده، تزریق این واکسن عوارض جانبی خاص و بلند مدتی را به دنبال نخواهد داشت. تنها ممکن است، عوارض کوتاه مدتی پس از تزریق واکسن گارداسیل ایجاد شود. این عوارض عبارتند از :
  • درد و تورم محل تزریق
  • تب
  • سردرد و یا درد شکم
  • درد عضلانی
  • تهوع، اسهال و یا استفراغ
هزینه واکسن گارداسیل یا hpvهزینه دقیقی را نمی توان برای  واکسن گارداسیل عنوان نمود. اما تا به حال هزینه تزریق این واکسن در مراکز هلال احمر در حدود ۳۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد در حدود یک میلیون تومان محاسبه می شد. اما به توجه به اوج گرفتن قیمت دلار و ارز، افزایش چشمگیر هزینه واکسن hpv دور از انتظار نیست.


درمان کلینیک
ارسال پست

بازگشت به “ساير موارد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 11 مهمان

cron