آیا وجود میوم در بارداری تأثیری د

#1
کارشناس محترم گروه بهداشتی فیروز
با سلام
يه مشكلي دارم كه خيلي من را نگران كرده ،خواهش مي كنم راهنمائيم كنيد .
من حدود 4ماه كه زير دلم درد داره حتي 2بارهم طي اين مدت درد خيلي وحشتناكي داشتم كه نمي تونستم بايستم يا راه برم ،تب خفيفي ،خستگي شديد و همچنين تعداد دفعات ادرارم زياد شده بود بخاطر همين به پزشك مراجعه كردم و سونو دادم كه جواب سونو نشان داده كه يك ميوم به قطر 38 ميلي متر در قدام سمت راست مي باشد و تخمدانها و آندومتر نرمال است ، با توجه به جواب سونو و اينكه من 3 ساله كه ازدواج كردم و تاكنون اقدام به بارداري نكرده ام ولي در آينده اي نزديك قصد بچه دارشدن دارم مرا راهنمائي فرمائيد،ضمناً اندازه ميوم تحت چه شرايطي تغيير مي كند و آيا باعث ناباروري مي شود يا خير ؟.قبلاً از همكاري شما سپاسگذارم.
آخرین ويرايش توسط 1 on firooze, ويرايش شده در 0.


#2
فیروزه عزیز سلام
سونو گرافی شما حاکی از این است که یک میوم کوچک رحمی دارید، تخمدان ها و آندومتر (داخل رحم) طبیعی است .
آیا در سونو گرافی محل میوم شما مشخص شده است ؟
نام های دیگر میوم عبارتند از : فیبروئید ، فیبرومیوم ، لیومیوم و فیبروم
این نام ها را از این جهت ذکر کردم که اگر جای دیگری با آنها مواجه شدید ، گیج نشوید .
میوم ها شایع ترین تومور خوش رحیم رحم است که حداقل 20 درصد خانم ها در سنین باروری را دچار می کند . علت آن نا شناخته است. اما به طور واضح بعد از بلوغ خود را نشان داده و بعد از یائسگی پسرفت می کنند .
میوم ها ممکن است به صورت تکی یا چند تایی باشند. محل قرار گیری آن ها نیز متفاوت می باشد . بعضی در داخل مخاط رحم ، برخی زیر پوشش خارجی رحم و برخی دیگر زیر مخاط داخلی رحم قرار دارند .
هورمون استروژن در رشد تومور نقش دارد . علایم شامل افزایش خون ریزی قاعدگی ،احساس درد یا فشار در لگن ، تکرر ادرار یا یبوست و درد درزمان نزدیکی است . در صورتی که تغیر زیادی در اندازه ی رحم رخ ندهد ، فقط سالی یک بار با سونو گرافی و معاینه داخلی ، رشد میوم بررسی می شود . درمان دارویی درمان قطعی میوم نیست . به نحوی که 3 تا 6 ماه بعد از قطع مصرف دارو ، میوم به اندازه ی قبلی خود بر می گردد.
اگر میوم باعث نازایی یا سقط های مکرر شود و یا علایم خود را صورت شدید نشان دهند ، در مان به صورت برداشتن میوم صورت می گیرد .
خوب است بدانید که میوم فقط مسئول 2 تا 3 در صد موارد نازایی است . به طور کلی میوم های بیشتر از 6 سانتی متر و میوم های زیر مخاط رحم ممکن است در ایجاد نازایی نقش داشته باشند که در این صورت برداشتن میوم ضرورت پیدا می کند . سقط مکرر نیز از عوارض میوم در بارداری است .
سایز میوم شما کوچک است و اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد ،ان شاء الله در بارداری مشکلی پیش نمی آورد . با این وجود تخت نظر متخصص زنان به توصیه های ایشان عمل کنید .
خوب است که یک آزمایش ادرار ( کامل ادرار و کشت ادرار ) از جهت رد عفونت ادراری نیز انجام دهید .
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

#3
ضمن عرض سلام و تشكر فراوان از كارشناس محترم به خاطر راهنمائيهاي كامل و دقيق ايشان.
در جواب به سئوال شما راجع به جاي ميوم ، ميوم در لايه داخلي رحم قرار گرفته است و پزشك من بعد از ديدن نتيجه سونو براي يك دوره 2 ماهه كپسول دانازول تجويز كرد و همچنين يك سري آزمايش كامل خون و ادرار ، تا بعد از مصرف داروها اگر اندازه ميوم كوچك شده و مشكل خاصي نبود اقدام به بارداري كنم همچنين گفتند كه اگر داروها تغييري در اندازه ميوم ايجاد نكرد و سايزش كوچك نشد ممكن مجبور به برداشتن آن باشم چون در طي بارداري با تغييرات هورموني كه بوجود مي آيد ممكن بزرگتر هم بشه . با همه اين اوصاف و مصرف دانازول مي خواستم ببينم ممكن اين دارو عوارضي داشته باشه و مشكل جديد ديگري براي من بوجود بياد؟ به نظر شما بهتر نيست با يك پزشك ديگر هم مشورت كنم ؟ لطفاً راهنمائيها و پيشنهادات خودتون را براي من بفرمائيد.
متشكرم

#4
سلام فیروزه جان
همان طور که در پست قبلی برایتان توضیح دادم ، استروژن باعث رشد میوم می شود . دانازول دارویی ضد استروژن است که مصرف آن طی 2 تا 3 ماه باعث کوچک شدن میوم و کاهش خون ریزی یا قطع عادت ماهیانه می شود .
مانند هر داروی دیگری این دارو نیز ممکن است در بعضی از افراد عوارضی نشان دهد . عوارض این دارو عبارتند از : نا منظمی های قاعدگی ، خون ریزی واژینال ، تعریق ، گرگرفتگی ، عصبانیت .
اگر میوم زیر داخلی ترین قسمت رحم باشد ، بایستی پیگیری های دقیقی قبل از بارداری انجام گیرد . میوم ها معمولا در 3 ماهه ی اول بارداری رشد می کنند ولی در 3 ماهه ی دوم و سوم ممکن است بدون تغیر باقی بمانند یا کوچک شوند . به هر صورت اگر با یک متخصص زنان دیگر ،مشورت کرده ونظر ایشان را هم بدانید ،فکرتان از جهت روند صحیح درمان ، آرام خواهد شد .
نتیجه را به ما نیز اطلاع دهید .
در پناه امام عصر آرام و موفق باشید.
 کارشناس مامایی

#5
با سلام خدمت کارشناس محترم
من حدود یک ماه پیش به خاطر عفونت به دکتر مراجعه کردم و دکتر متوجه شد که فیبروم رحمی دارم که بعد از سونوگرافی معلوم شد که اندازه اش 117 میلی متر است اما هیچگونه علائم مشخصی ندارم واز آنجا که بعد از چند ماه قصد حاملگی دارم دکترم گفت که چون فیبروم دارم بهتره هر چه زودتر اقدام کنیم. دکتر می گه چون میوم به سمت بیرون شکممه مشکل خاصی ایجاد نمی شه ولی من خیلی نگرانم به خاطر همینم چند دکتر دیگه رفتم هر کدوم یه چیزی میگن.
میگن ممکنه جنین سقط بشه یا اصلا حامله نشم یا زایمان زود رس داشته باشم. نمیدونم بهتره جراحی کنم یا حامله شم تو رو خدا راهنماییم کنید بد جوری موندم. متشکرم

#6
عزیزم سلام !
به طور کلی تغییر میوم ( فیبروم ) در حاملگی به صورت زیر است :
در 3 ماها اول : بدون تغییر یا افزایش سایز
در 3 ماهه دوم : بدن تغییر یا افزایش سایز در میوم های 2-6 سانتی و کاهش سایز در میوم های بیش از 6سانت
در 3 ماهه سوم : بدون تغییر یا کاهش سایز
اما آنچه در مورد میوم مهم است مکان و اندازه ی آن است که مستلزم نظر بالینی است پس در این زمینه حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید ! اما به طور کلی بسته به محل و اندازه می توانند عوارضی مانند زایمان زودرس داشته باشند و یا حتی کاملا بی اثر باشند و در حاملگی اشکالی ایجاد نکنند ! و حتی کاهش سایز دهند !
نکته دیگر اینکه گاهی میوم ها خود عاملی برای نازایی هستند که در این صورت توصیه به جراحی می کنند . که در مورد شما انشاءالله اینگونه نیست !
نظر بالینی ارجح است دوست عزیزم !
:idea:
كارشناس مامايي فيروز

#7
باتشکر فراوان از توضیحات کامل شما کارشناس محترم و عزیز
در مورد محل قرارگیری میوم در سونو جدید گفتن اینترمورال دیواره خلفی رحم است علاوه بر این به تازگی دچار خونریزی بعد از مقاربت شدم و با این حال فکر می کنید وضعیتم تغییری می کنه در ضمن در عرض حدودا یک ماه تقریبا یک سانت بزرگتر هم شده. ممنون میشم بازم راهنماییم کنید.

#8
عزیزم خونریزی بعد از مقاربت ر ا حتما با مراجعه به پزشک پیگیری کنید ! و چون در حال رشد است توصیه می کنم ابتدا در مان کنید ! باز هم تاکید میکنم در زمینه میوم نظر بالینی ارجح است !
كارشناس مامايي فيروز

Re: میوم و بارداری

#9
با سلام من 29 سالمه سال قبل جراحی باز کیست آندومتریئز 10 سانتی شدم بخشی از تخمدان چپ را برداشتن 5 ماه دکاپپتیل تزریق کردم 3 ماه هم دانازول 200 خوردم که خوب شدم متاسفانه بعد از 15 ماه از جراحی مججددا 2 کیست 2 و 3 سانتی در همان تخمدان چپ وجود داره و یک فیبروم ساب سرو 1.5 سانتی و پولیپ آندومتریوز 2.5 سانتی ،پزشک فعلا بهم کپسول دانازول 200 روزی 3 عدد و مدروکسی پروژسترون داده از روز 15 پریود تا 25 ام روزی 2 عدد ماه گذشته که دومین ماهی بود که مدروکسی خوردم با 15 روز تاخیر پریود شدم اما 12 روز خونریزی شدید داشتم و حالا که 3 روزه پاک شدم از دیشب مدروکسی پروژسترون این ماه رو شروع کردم دوباره کله بینی ها شروع شده میخواستم بدونم دلیلش چیه ؟آیا ربطی به کیست آندومتریوز داره ؟آیا باید جراحی بشه ؟

Re: میوم و بارداری

#11
با سلام خدمت شما.
من درهفته 21 بارداری هستم و فیبرمی به اندازه 6/5 سانتی متر داخل رحم دارم.
آحرین باری که به دکتر رفتم گفت که جنین و فیبرم دور از هم هستند.
حال آیا برای من محدودیتی وجود دارد و در فعالیت های روزمره چه چیز هایی را باید رعایت کنم؟
خیلی ممنون.

Re: میوم و بارداری

#13
جفت خلفی و دارای اکو و ضخامت طبیعی است. Grade:0
میوم هترواکواکواینترامورال به ابعاد 61*mm64 در جدار قدامی بادی رحم مشهود است.
GA: بر اساس ادازه گیری BPD=35mm FL:23mm Ac:113
EFW=181
پرزانتاسیون =Trasverse
میزان مایع آمنیوتیک در حد نرمال است.
سونوگرافی هفته 17
سن : 41
الآن در هفته 21 و 3 روز هستم
ارسال پست

بازگشت به “آزمایش ، سونوگرافی و ...”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 5 مهمان

cron