علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#1
سلام خانم دكتر. حوصله و دقت شما رو كه در پاسخ به سوالات ديدم با وجودي كه الان فقط ٤ روز از عمل سزارينم ميگذره و حال جسمي و روحي خوبي ندارم. تو سايت ثبت نام كردم و با شما مطرح ميكنم. ممنون ميشم كمكم كنيد.
من ٣٢ سالمه و ١٥ شهريور جنين دخترم رو دقيقا در هفته ٣٥ ازدست دادم.
بارداري خيلي خوب و بدون مشكلي داشتم تا اينكه در سونوگرافي ٣١ هفته و ٦ روز نتيجه:
EFW: mild IUGR (1420 gr
AFI:13 cm
uterine artery still shows normal PI
BPD:75mm,30w3d
HC:274mm,30w0d
AC:247mm,28w6d
FL:57mm,30w2d
در سونو داپلر هفته بعد مطابق با ٣٢ هفته و ٦ روز:
AFI: 7.9cm
deepest pocket: 5.2cm
(3%)HC: 27.9 cm
AC: 24.6 cm (3%
FL: 6.1cm (13%
EFW:1520 (12%
Umbilical artery PI: 1 with EDF
2 : MCA PI
Ductus venosus doppler: 0.42 with awave
در سونو داپلر هفته بعد مطابق با ٣٣ هفته و ٦ روز:
AFI:9cm
EFW:1785gr,13.4%
Umbilical artery PI: 1.29
1.93 : MCA PI
Ductus venosus doppler: 0.55
در سونو داپلر هفته بعد مطابق با ٣٤ هفته و ٦ روز و يك روز قبل از فوت جنين:
AFI: 12cm
deepest pocket: 4.2 cm
EFW: 2144 gr (18.9%
Umbilical artery PI: 1 with EDF
MCA PI: 1.6
Ductus venosus Doppler: 0.58 with a wave
در ساعت ٥ صبح احساس درد در زير شكم و پايين كمر و سفت شدن رحم داشتم و در ساعت ١١ در مراجعه به مطب قلب جنين ضربان نداشت و بلافاصله به اورژانس بيمارستان مراجعه كردم و ضربان شنيده شد كه پس از آن گفته شد احتمالا ضربان مربوط به شريان بوده و در نهايت در سونوي بيمارستان فوت جنين را قطعا اعلام كردند.
پس از عمل سزارين به دليل اينكه ٨٠٠ سي سي خون لخته شده در رحم وجود داشته و هيچ خونريزي واژينال مشاهده نگرديد علت مرگ جنين را جداشدگي ٩٠ درصدي جفت اعلام كرد و به گفته ايشان نيازي به پاتولوژي جنين نمي باشد. علت جدا شدن جفت نامشخص است، سابقه ديابت و فشار خون در بارداري وجود نداشت.
با توجه به شواهد نظر شما جهت علت فوت جنين و جداشدن جفت چگونه است و اقدامات و زمان مورد نياز براي بارداري بعدي و نكات ضروري كنترلي در بارداري بعدي را خواهشمند است راهنمايي بفرماييد.
با توجه به ايجاد اين تجربه نگراني بسياري براي بارداري بعدي دارم چون دكترم گفته ٦ ماه بعد ميتوني باردار بشي و با توجه به اينكه كه مشكلي در بارداري نداشتم نميخوام اين مورد تكرار بشه، ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد.
با تشكر فراوان


Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#2
سلام
دوست عزیز! از آنجایی که عوامل پیشنهادی جهت دخیل بودن در علت دکولمان(جداشدگی جفت) رو نداشته اید (نظیر فشارخون و دیابت و ضربه به شکم و فعالیت بیش از حد در بارداری،پارگی زودرس کیسه آب، سن بالای 35 سال و مصرف سیگار و ...سابقه ی سزارین یا سقط القایی و ...)ناچاریم از نظر علمی علت آن را همان (ناشناخته) که اغلب همین هم هست ؛ در نظر بگیریم.
برای پیشگیری هم فقط کسی که موارد بالا رو داشته می تواند درمان کند تا پیشگیری حاصل شود.
اما از آنجایی که در سونوی اول IUGR خفیف هم گزارش شده بوده، بهتر است اگر سابقه ی بیماری قبلی یا آسم با جراحی بای پس معدی نداشته اید، پیش از بارداری بعدی: آزمایشات مربوط به فاکتورهای انقعادی، عفونتهای ویروسی (نظیر TORCH و HIV)و ... را چک کنید تا با اطمینان بیشتری بارداری را شروع کنید.
جنین هم که از نظر غربالگری ها نرمال بود .درسته؟
كارشناس مامايي فيروز

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#3
سلام خانم دکتر. خوب هستید؟ واقعا ممنونم از دقت و حوصله ای که میذارید. تو این روزای سخت فقط فهمیدن واقعیت و علت اون هست که کمی بمن آرامش میده. خانم دکتر با توجه به تجربه ای که دارید این مورد عجیب چرا برای من اتفاق افتاده و ایا شما موردی مشابه من سراغ دارید؟ همه چیز رو به خدا سپرده بودم و همه چیز اونقدر خوب پیش میرفت که حتی ذره ای به ذهنم همچین اتفاقی خطور نمیکرد؟دقیقا نیمه شب هفته 35. من تاریخ آخرین پریودیم 15 دی 93 بود و نیمه شب 15 شهریور درد زیر دل، پایین کمر داشتم. شنیده بودم از دردهای کاذب بارداری و اینکه خانم های باردار همیشه از درد مینالن. اما من هیچوقت درد نداشتم. وقتی احساس درد کردم که شبیه به درد پریودی بود. فکر کردم طبیعیه مخصوصا چون روز اولی بود که وارد ماه 9 شدم. من 8 ماه از 9 ماه بارداریم رو با دقت و مطالعه زیاد روی تمام مسایل بارداری گذروندم، زیر نظر 2 دکتر بودم که هردو در ماه شهریور سفر بودند! من نزدیک به 4 ماه رو مرخصی گرفتم که جنینم در شرایطی رشد کنه که من خسته نباشم.
صبح اونروز یک قرص ایزوپرین خوردم که از درد و انقباض ها جلوگیری کنه. بعدش کمی حالت تهوع داشتم اسهال شدید و لرز و سفت شدن شکم. ساعت 11 صبح مطب دکترم رفتم که مطب کاملا خالی از بیمار و خانم جوانی جای خود گذاشته بودند. صدای قلب جنین از طریق گوشی و سونو شنیده نشد و بمن گفتند شاید دستگاه خراب است و خواستند برای چک کردن به اورژانس مراجعه کنم. ساعت 12 در اورژانس با گذاشتن دستگاه صدای ضربان شنیده شد و بمن گفتند اگه میخواهی مطمین تر باشی خوراکی بخور و NST بگیر. اونقدر خسته و داغون بودم که تصمیم گرفتم برگردیم خونه ناهار بخورم و بعد برای nst برم. وقتی برگشتیم خونه اونقدر دردم شدید شد که بلافاصله برگشتیم اورژانس ساعت حدود 3 و نیم و با توجه به درد شدید و لرز و اسهال و معاینه که گفتن یک سانت دهانه رحم باز شده و نشونه زایمان زودرس هست و دنبال پزشکی بودن بجای دکترم. بعد از دوساعت با گریه و درد گفتم لااقل ضربان جنین رو چک کنید که چک کردن ضربان نداشت و فرستادن سونو و ساعت 6 همه چیز تمام شده بود.
- با توجه به شرح حالی که دادم و اینکه سونو صبح ساعت 11 در مطب صدای قلب شنیده نشد بنظر شما چقدر امکان دارد صدای ضربان در ساعت 12 فقط شریان بوده و نه صدای ضربان قلب.
- من در ساعت 9 شب عمل سزارین شدم و علت را کنده شدن 90 درصدی جفت بیان کردند و 800 سی سی خون لخته شده در رحم وجود داشت. با توجه به اینکه تقریبا از نیمه های شب قبل درد داشتم چقدر این تشخیص میتواند درست باشد؟ ایا ممکن است جنین اول فوت کرده باشد و بعد از گذشت این همه ساعت تا عمل سزارین و این همه رفت و امد جفت کنده شده باشد. یعنی علت مرگ دکلومان جفت نباشد و جدا شدن ناشی از گذشت زمان بعد از مرگ باشد.
- خواهش میکنم بمن بگید که من دقیقا باید چکار میکردم و چقدر زمان داشتم.. درد نیمه شب و سفت شدن شکم و اسهال و لرز اصلا من را نگران نکرد.چون نه خونریزی داشتم نه ابریزش. حتی تا قبل از عمل سزارین علت مرگ جدا شدن جفت قابل تشخیص نبود. من از کجا باید میفهمیدم داره این اتفاق میافته؟
- عمل سزارین و اینکه یکبار این اتفاق برای من افتاده چقدر ریسک تکرار رو در بارداری بعد بالا میبره؟ ایا ساختار رحم من مشکلی داره که باعث جدا شدن جفت شده باشه؟
- درد و انقباض در ماه 9 برای من زنگ خطر نبود. اگر یک قطره خون یا ابریزش داشتم لحظه ای تامل نمیکردم. اما در ان شرایط هیچ بویی از خطر نمیبردم. حداکثر اینها نشانه زایمان زودرس بود.
- ایا امکان زایمان طبیعی برای من وجود داشته یا خطرناک بوده؟ هرچند از نظر روحی بنظرم اسیب زننده و غیر قابل تحمل بود.
- من احساس میکنم از همون موقع که درد شروع شده جنین فوت کرده بوده و فرصتی نبوده.. ایا این موضوع درسته؟ در وضعیت جدا شدن جفت درد و سفت شدن شکم در چه مرحله ای اغاز میشه؟
- در پاسخ به سوال شما تمام ازمایش های غربالگری نتیجه نرمال بود.
- در اخرین سونو داپلر که صبح روز قبل انجام شده بود وزن هفته 35 حدود 2150 گرم اعلام شد که پس از سزارین وزن واقعی آن 1660 گرم اعلام شد. با توجه به وزن واقعی و نتایج سونوگرافی داپلر که در پست قبل برایتان ارسال کردم به نظر شما وضعیت جفت و خون رسانی آن تا چه حد نرمال بوده؟ و آیا این وزن برای این زمان طبیعی بوده است؟
- دو هفته قبل از این جریان در تاریخ 31 مردادماه آزمایش های مربوط به انعقاد خون را انجام دادم که همگی نرمال بود و موردی نداشت.
Fibrinogen level: 303
PTT patient: 43
PTT control: 37
PT patient: 12
PT control: 12
INR: 1
- تنها مورد که شخصا به آن شک دارم این هست که در اردیبهشت ماه یعنی در ماه چهارم بارداری آنزیم های کبدی ALT و AST شدیدا بالا رفتند و حدود 134 و 160 بودند که به متخصص داخلی مراجعه کردم و ایشان گفتند که احتمالا ویروسی عامل این قضیه بوده است در صورتی که هیچ نشانه خارجی نشانگر ویروس شامل تب و ... نداشتم و به مرور و پس از حدود 3 ماه و بدون مصرف دارو به حالت نرمال برگشت. با توجه به فرمایش شما در خصوص احتمال وجود ویروس آیا امکان این وجود دارد که این نوع ویروس باعث آسیب به جفت یا باعث کاهش رشد جنین شده باشد؟ با توجه به این مورد که سونوی سلامت در خرداد ماه در رابطه با جنین همه چیز را نرمال عنوان کرد.
در ضمن در ابتدای بارداری آزمایشات مربوط به HIV و پس از بالا رفتن آنزیم های کبدی آزمایشات مربوط به HBs.Ag و HCV.Ab انجام شد که نتیجه همه منفی بود. این که شما در پست قبل انجام آزمایش های ویروسی را پیشنهاد کردید آیا ویروس به مسئله کنده شدن جفت ارتباط پیدا می کند؟
- مورد آخر این که در سونوگرافی های روتین فیبروم رحمی در حدود 22 میلیمتر عنوان شد که به گفته دکتر مورد خاصی نداشته و خطری ایجاد نمی کند. آیا فیبروم هم دلیلی بر اتفاق افتادن این مورد می تواند باشد؟
با تشکر فراوان از دقت نظر و سعه صدرتون در خصوص مطالعه و پاسخگویی های دقیقتان و اینکه می دانم بسیار طولانی نوشتم اما پاسخ های شما به شرایط و آرامش من بسیااااار بیش از آن چه تصور کنید کمک خواهد کرد.
با تشکر فراوان از شما

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#4
دوست عزیزم تشخیص این که دقیقا کدام یک از دو مورد بوده است و بیان کردن دقیق آن کلآً کار علمی نیست چراکه از نظر علمی با داده های موجود نمی شود 100 درصد بیان کرد اما از آنجایی که مرگ جنین در اغلب مواردی که اتفاق می افتد ، خودش لزومآً به شروع پروسه زایمان نمی انجامد(که بخواهد جفت جدا شود و یا ...) و از آن طرف دکولمان های بدون علت شناخته شده بیشتر رایج است ؛ احتمالی که بیشتر به ذهن می رسد وقوع دکولمان است. البته همانطور که عرض کردم نمی شود قطعی بیان کرد و تنها وقتی می شد قطعی گفت که سونویی می داشتیم که در آن قلب جنین موجود اما شواهد به نفع دکولمان(خواه قریب الوقوع خواه...)دیده می شد.
خودتون رو هم اصلاً دخیل ندونید عزیزم چراکه هر کاری لازم بوده انجام داده اید. و هرکس به جای شما بود همین قدر متوجه می شد. چراکه دکولمانی که خونریزی خارج نمی شود اتفاقاً دیرتر تشخیص داده می شود و متاسفانه خطرناک تر هم هست.
اگر جفت کامل شده باشد که موجب مرگ جنین می شود
برخی ویروسها نظیر گروه ویروسهای TORCH و نیز HIV می توانند موجب آن تاخیر رشد داخل رحمی که در یکی از سونوها گزارش شده بود باشند
برای بارداری بعدی در مرکزی دقیق یک سونو جهت نداشتن فیبروم داشته باشید . چراکه اگر در پشت محل لانه گزینی جفت باشد ممکن است در جداشدن جفت دخیل باشد.
در ضمن در مورد تکرار: 7 مورد از 8 بارداری ، نرمال می شود عزیزم.
كارشناس مامايي فيروز

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#5
سلام خانم دكتر. خيلي ممنون از پاسخگويي و نظرات ارزشمندتون. من الان از مطب دكترم برميگردم كه از مسافرت برگشتن. سونوهاي اخر و برگ مربوط به عمل رو نشونشون دادم.
با توجه به اينكه سونو اخر وزن جنين رو ٢١٥٠ بيان كرده و فرداي ان روز جنينم رو با وزن ١٦٦٠بيرون اوردن. نظر دكتر اين هست كه جنين با اين وزن در هفته ٣٥ مشكل دار بوده و IUGR هست و خود اين مورد احتمال كنده شدن جفت را بالا برده. و اگر بدنيا ميامد نرمال نبوده و مشكلات بينايي هوشي و ... را بدنبال خود داشته است. ايا بنظر شما درسته؟
چون دكتري كه منو عمل كرد گفت كمي كوچك بوده اما اين مساله ربطي به جدا شدن جفت ندارد و ميتوانست سالم بدنيا بيايد.
كلا با توجه به تجربه شما و ديدن موارد مشابه وزن ١٦٦٠ در هفته ٣٥ نشان دهنده مشكل دار بودن جنين است؟

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#7
سلام مجدد و تشكر فراوان خدمت خانم دكتر دلسوز و مهربان
خوشحالم كه مشورت با شما اين يك هفته سخت رو برام خيلي قابل تحمل كرد و از صميم قلب ازتون تشكر ميكنم كه پست هاي طولاني من رو ميخونيد و با حوصله و دقت و كاملا علمي جواب ميديد.
پس من در دوران بارداري از هفته ٣٢ با دو مشكل مواجه شدم. كه يكي اعلام IUGR خفيف در هفته ٣٢ بود با وزن ١٤٢٠...كه در هفته ٣٥ با وزن ١٦٦٠ جنينم از بين رفت و قطعا iugr بوده و گويا در ان زمان ديگر خفيف هم نبوده. با وجودي كه سونو روز قبل وزن ٢١٥٠ را بيان كرده (٥٠٠گرم خطا) و دكتر سونولوژيست گفت كه نسبت به هفته پيش خيلي خوب رشد كرده (حدود ٣٦٠ گرم) و سونو بعدي را دو هفته بعد پيشنهاد كرد. دكترم ميگفت اگر ما وزن درست ١٦٦٠ را ميدانستيم بايد بستري ميشدي. و ما بجز نتيجه سونو داپلر كه من از هفته ٣٣ هر هفته انجام دادم منبع اطلاع ديگري نداشتيم و اصلا من بهمين دليل هر هفته سونو داپلر ميشدم. وقتي نتيجه سونو داپلر افزايش رشد را نشان ميدهد قاعدتا يعني همه چيز خوب است و جاي نگراني نميماند. در صورتي كه با محاسبات من از هفته ٣٢ با وزن ١٤٢٠ تا هفته ٣٥ فقط ٢٥٠ گرم اضافه وزن داشته. مركز سونوگرافي كه اتفاقا در بيمارستان دولتي دانشگاهي هم ميباشد معتقد است كه اين خطاها نرمال است. پس من و دكترم سه هفته با گزارش هاي خطا پيش رفته بوديم و با توجه به وزن ها فكر ميكرديم همه چيز رو به پيشرفت است. و بجاي بستري شدن از افزايش وزن راضي بوديم. بنظر شما من اين خطاها رو به صورت شخصي يا پزشكي و قانوني پيگيري كنم؟ يا ميتواند خطاي نرمال باشد؟ كه اگر چنين است پس ما چه منبع اطلاعاتي صحيح ديگري داشتيم؟
و مورد دوم مساله دكولمان جفت در هفته ٣٥.. با توجه به اينكه از هفته ٣٢ مساله كاهش رشد داخل رحمي رخ داد با توجه به سوابق و مشورت با شما و دكترم مساله IUGR يا به ويروس ناشناخته برميگردد كه ارديبهشت ماه ALT وAST رو به حدود ١٤٠ رسانده بود و طي مدت سه ماه خودبخود نرمال شد..اما شايد تاثير خود را برروي رشد گذاشته..ايا شما هم با درنظر گرفتن اين احتمال موافقيد؟
و يا اينكه خونرساني مشكل داشته و مثل مساله وزن سه بار سونو داپلر نتوانسته تشخيص دهد. هرچند سونولوژيست بمن ميگفتند مقداري مقاومت عروقي وجود دارد اما در محدوده نرمال است. من در مقاله ها ميخواندم كه لخته خون با جفت در سونوگرافي قابل تشخيص از هم نيستند..ايا ممكن است در طي همان سه هفته يا قبل از ان به مرور جفت جدا شده و همين جدا شدگي يا تشكيل لخته پشت جفت منجر به دكولمان و كاهش رشد داخل رحمي شده باشد؟

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#8
دوست عزیزم ! البته این مساله را نیز باید در نظر داشته باشیم که به فرض هم که می دانستیم و بستری هم انجام می شد(درست است که اقدام ضروری می بود اما لزومآً ممکن بود پیشگیری نکند و ...منظورم این است که پیشگیری از رویدادی که اتفاق افتاد لزومآً با بستری مقدور نمی شد یا حداقل این اینکه نمی شود 100 % گفت که در نتیجه نهایی تاثیر درست می گذاشت)
البته بدیهی ست که هر کسی حق دارد بخواهد که تمام اقداماتی که از نظر علمی محتمل است که مفید باشد نیر برایش انجام شود.
در مورد پیگیری (البته اغلب به جایی نمی رسد متاسفانه) اما کلاً نظر متخصص دیگری را (نیز با بردن تمام مدارک و شرح حال کامل) بگیرید.
به طور کل دکولمان مخفی یکی از علت خطرناک تر بودنش همین سختی تشخیصش است. و بله ممکن بوده که زودتر پروسه اش آغاز شده بوده . اما خوب ما یافته ی بالینی برای تبدیل حدثمان به یقین نداریم.
در مورد ویروس علی الحساب توصیه دارم ویروسهای گروه TORCH و HIV V رو مجدد تست دهید
كارشناس مامايي فيروز

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#9
خانم دكتر عزيز
افسوس من از در دست نداشتن گزارش و اطلاعات صحيح سونوگرافي به اين دليل است كه وقتي طي سه هفته كودكم رشد نداشته. اگر تشخيص داده ميشد جنين هايي كه در داخل رحم رشد نميكنند را بعد از تزريق امپول تكميل كننده سيستم تنفسي از رحم خارج ميكنند تا در دستگاه رشد كنند. و اگر اشتباه نكنم اين جريان بعد از هفته ٣٣ امكان پذير است. مثل اكثر دوقلوهايي كه بعد از هفته ٣٣ منحني رشدشان افت ميكند يا كيسه اب پاره ميشود و با وزن حدود١٥٠٠مدتي در دستگاه ميمانند. يا مثل نوزادان هفت ماهه.. به نظر شما اين كار براي مورد من امكان پذير نبود؟

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#10
بله عزیزم البته اگر پیش از آن هفته iugr نداشته باشیم.
اما نمی شود هیچ چیز را صد درصد گفت چون یافته ی بالینی مشخصی نداریم.
امیدوارم به زودی تجربه ی بارداری سلامتی رو داشته باشید
كارشناس مامايي فيروز

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#11
خانم دكتر امكان داره بمن بگيد از نظر سونوگرافي وزن نرمال جنين در هفته ٣٥ چقدر بايد باشه؟ و ايا جنين من ١٦٦٠ نرمال بوده يا iugr?
هرقدر تو سايت هاي سونوگرافي سرچ كردم جايي رو براي مطرح كردن اين سوالم پيدا نكردم. ميخوام بدونم با اين وزن و هفته جنين من تو صدك چندم قرار داشته. امكان داره خودتون يا از همكاراي سونولوژيست جواب اين سوال من رو بديد؟برام خيلي مهمه كه بدونم جنين نرمالي رو بر اثر جدا شدن جفت ازدست دادم يا نرمال نبوده؟ دكتري كه عملم كردن ميگه فقط كمي كوچيك بود.

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#13
سلام خانم دكتر عزيز
ممنونم از پاسخگوييتون و وقتي كه ميذاريد
با توجه به اينكه صبح روزي كه به مطب مراجعه كردم با گوشي و سونو دكتر جايگزين صداي قلب جنين رو پيدا نكردن. نيم ساعت بعد در اورژانس صدايي با ريتم صداي قلب جنين و معادل ١٣٨ شنيده شد. از نظر علمي و تجربه شما ايا اين موضوع امكان پذير است كه بعد از مرگ جنين شريان هايي با همان ضربان قلب جنين شنيده شود؟ يا ممكن است همان صداي قلب جنين بوده و دوباره برگشته باشد؟ به من گفتند ممكن است سوفل بوده. در موارد جدا شدن جفت قطع ضربان هاي قلب و شريان ها به چه ترتيبي اتفاق ميافتد؟

Re: علت مرگ جنين در هفته ٣٥ بارداري

#14
نمی شود که قلب نباشد و دوباره برگردد.مگر اینکه در بار اول به اشتباه پیدا نشده باشد.
امابله. از نظر تجربی پیش می آید که برای مادر با ضربان جنین اشتباه گرفته شود.
اگر ابتدائا جنین زنده بوده باشد ودکولمان رخ دهد پس از قطع جفت، جنین فوت می شود.و ضربانش قطع.
كارشناس مامايي فيروز
ارسال پست

بازگشت به “فوت جنین ( بعد از هفته 20 بارداری ) ”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 14 مهمان

cron